Har svårt att sova själv
Hej! jag är 12 år. Jag har väldigt svårt för att sova själv. Jag tycker att det är pinsamt och därför vill jag inte säga det till mina föräldrar. Jag är rädd att dem ska tycka att jag är barnslig. Är det fel att jag inte vill sova själv?
Anonymt

BUP svarar:
Hej!
Du är rädd för att dina föräldrar ska tycka att du är barnslig om du berättar att du har svårt att sova själv.
Jag vill ändå rekommendera dig att försöka berätta för dina föräldrar - trots att du tycker det är pinsamt. De flesta föräldrar är beredda att göra väldigt mycket för att hjälpa sina barn. Förmodligen tar de ditt problem på allvar så att ni hittar bra lösningar som fungerar för dig.
Lösningen skulle kunna vara att någon sätter sig en stund vid sängkanten. Och attt det är OK att väcka föräldrarna om du ligger i din säng och inte kan somna eller behöver tröst och trygghet efter en mardröm. Det är bra att dela bekymmer och problem med någon. Det känns ofta skönt att ha berättat.
Det ni kan göra är att kolla om det går att förändra något i ditt rum, som gör att det blir lättare för dig att somna. Behöver du en nattlampa, eller vill du ha det svalare/mörkare i rummet? Annat täcke eller kudde?
Det finns appar med avslappningstips som du kan lyssna på för att komma ner i varv. Eller gå in på snorkel.se där det finns avslappningsövningar att lyssna av.
Jag vill att du ska veta att det finns en mängd olika lösningar, så jag vill förmedla  hopp till dig att problemet kommer att lösa sig.
Nu vet jag inte om du får den sömn du behöver och vaknar utvilad. Om det är så att det tar lång tid för dig att somna och du är trött i skolan, blir ju problemet större och ännu viktigare att ta hand om eller hur?
Så berätta för dina föräldrar ifall dina studier påverkas och om du har svårt att orka med dina fritidsintressen och att träffa vänner.
Jag kan tänka mig att det är stressande för dig att ligga i din säng och få en massa orostankar. Om det går att samtala med dina föräldrar eller kanske din skolkurator om din oro och varför du har svårt att sova själv vore det bra - oavsett vad det handlar om. Oro kan ju handla om en massa olika saker.
Målsättningen är ju att du ska klara av att sova själv med minskad oro och det kommer du att fixa, men jag tror att det blir lättare om du ber om hjälp.