Hatar mig själv
Hej, jag vet inte vad jag ska göra längre. Jag mår så himla dåligt. För det första så har jag en grov fobi för att kräkas, vilket har gett mig sömnproblem och väldigt mycket ångest. Jag har också hatat hur jag beter mig och hur jag ser ut. Jag spenderar så mycket tid framför spegeln och med att platta mitt hår och sminka mig. Bara någon kollar på mig lite extra länge så tror jag att det är för att jag är ful och då blir jag genast ledsen och nedstämd. Jag har gått igenom så mycket, i somras åt jag knappt och tränade konstant, jag gick ner 10 kilo. Som tur är så slutade jag med det beteendet när skolan började. Men jag har också varit igenom så mycket annat, sedan 1 år tillbaka har jag gråtit minst en gång per dag och jag har också skurit mig själv väldigt mycket på grund av mitt självhat. Mina föräldrar bråkar med mig så ofta och jag kan inte prata med dem om hur jag mår för då kommer de att säga att det är mitt fel att jag mår dåligt. Jag har också haft så många falska vänner som har snackat skit om mig bakom min rygg, så jag har ganska mycket "trust issues". Jag har en så ful bild i mitt huvud av hur jag ser ut och det känns som att det inte finns någon anledning att fortsätta leva längre. Allting faller samman och varje dag händer det minst 5 saker som gör mig ledsen. Allting känns stumt. Snälla hjälp mig, jag vet inte vad jag ska göra. Jag HATAR mig själv så mycket.
Anononym

BUP svarar:
Hej!
Jag blir ofta berörd av breven till vår frågelåda. Ett tema som ibland återkommer är självhat. Då vi får läsa att barn och ungdomar inte är nöjda med sin personlighet och sitt utseende och att det gått så långt att det övergått till rent självhat.
Jag undrar hur det blivit så här för dig. När allt startade, när du började hitta fel på dig. Om du blivit mobbad eller retad? Om dessa elaka ord gjort att du slutat gilla dig själv?
Du är 13 år och har just blivit tonåring. Tonårstiden kan ju som du kanske redan fått höra vara turbulent och svår för vissa. Där kan det finnas en förklaring till att man börjar jämföra sig med andra på ett nytt sätt som man inte gjort tidigare.
Kroppen ändras mycket i och med puberteten och det kan vara jobbigt att vara tidigt utvecklad eller sist i klassen.Tonårstiden kan också vara helt underbar så försök tänk positivt.
Du skriver att du varje dag hittar minst 5 saker som gör dig ledsen. Hur skulle det vara om du försöker leta efter 5 saker som du blev glad av, eller 5 saker som du gjort som varit bra. Att försöka hitta ett positivt fokus. Försök. Om du hittar en eller två saker är det bättre än inga. Om du skulle hitta något som du kan acceptera utan att vara alltför kritisk, är även detta ett framsteg.
Jag tycker att du verkar ha bra koll på dina känslor, vad som är bra för dig och vad som gör dig ledsen. Jag vill ge dig beröm för att du har koll men tycker också att du ska söka hjälp för att sortera i ditt kaos och minska din känsla av att allt faller samman. Förslag på var du kan vända dig kommer lite senare i mitt brev till dig.
Ett exempel på att du har koll är att då du slutade äta, började träna och gick ner 10 kilo under sommaren så märkte du att det här var inte bra. Detta ändrade du på då skolan började, vilket var klokt och verkligen bra gjort av dig.
Ett annat exempel är att du vet att du tillbringar mycket tid framför spegeln för att sminka dig och platta ditt hår. Om det gör att du kommer sent till skolan eller ockuperar badrummet för länge vet jag inte, men du funderar på om du är där för länge.
Sen är det synd att efter att du gjort dig i ordning får du en mängd negativa tankar runt ditt utseende och tror att den som kollar in dig skulle tycka att du är ful när det kan vara precis tvärtom. Målet är att du ska gilla det du ser och inte tänka så negativt. Det kan ta tid att ändra sitt sätt att tänka med det är inte omöjligt.
Jag brukar ge rådet att dela problem och bekymmer med någon vuxen. Det kan vara föräldrar, skolkuratorn eller någon annan. När du tycker att dina föräldrar mest bråkar med dig och dina vänner pratar skit om dig bakom din rygg, är det viktigt att du hittar någon annan som du kan berätta för hur ditt liv ser ut. Vad som oroar och gör dig ledsen. Berätta om dina sömnproblem och din kräkfobi
Att gråta varje dag och att självskada visar tydligt på att allt inte är som det ska, så jag vill peppa dig att söka hjälp -  för du är värd att må bra.
Utöver skolkuratorn, som är ett alternativ, vill jag göra reklam för två verksamheter jag gillar.
Den första heter Tjejzonen och den andra heter Tilia.  Kolla upp dom.
Lycka till och tack för ditt brev