Gick upp 20 kilo på ett år
Hej! Jag är överviktig och har gått upp ca 20 kilo detta år, hur ska jag göra för att på ett hälsosamt sätt gå ner i vikt? Jag vill gärna göra upp en plan men jag har noll koll
Har gått upp 20 kilo

BUP svarar:
Hej!
Att gå upp så mycket som du gjorde på ett år tyder på att någonting inte är i sin ordning- antingen i din kropp eller på något sätt psykiskt. Det är dock alldeles utmärkt att du vill ta tag i regleringen av din vikt och vill få hjälp.
Jag vet inte om din viktuppgång enligt dig själv enkelt kan förklaras av att du äter/dricker för mycket i mängden och dessutom ohälsosamt (obs! socker). Det är väl tänkbart.
Men i alla fall rekommenderar jag att du vänder dig till vårdcentralen. Dels för att göra en kroppslig bedömning av om din stora aptit eventuellt hänger ihop med något i din ämnesomsättning, matsmältning etc.
Sedan kan du be att få remiss till en dietist som kan planera ett matschema med dig och också följa upp hur det går att hålla dig till schemat.
Ett annat moment kan vara det man kallar för tröstätande. I sådana fall brukar det finnas någon typ av psykologisk obalans som man försöker hålla emot genom att äta mycket - och särskilt mycket av med högt sockerhalt.
Finns det något sådant problem hos dig? Om du svarar ja på denna fråga är nästa steg: kan du tala med dina föräldrar om dina eventuella problem som gör dig ledsen? Problem med kamraterna eller problem i skolan eller vad som helst annat?
De har kanske lagt märke till din viktuppgång. Att och börja prata om det kan vara en ingångsport till att prata om något annat grundläggande bekymmersamt.
Om du inte tror att du öppet kan tala med dina föräldrar, kan du vända dig till elevhälsan i skolan eller ta kontakt med ungdomsmottagningen
Det gäller alltså om det finns psykiska problem som du känner av - och det kan du göra helt oberoende av att du söker läkarbedömning och dietisthjälp på vårdcentralen.