Ångesten kommer som en box i magen
hej jag har ganska mycke promblem i livet vilket gör att de inte kan gå en hel dag utan att jag bryter ihop o får massa ångest o har mått dåligt ett bra dag men nu blir det bara värre o verre
jag tar itu med mina problem genom att inte äta så mycke, träna, röka o skära mej,, jag klarar inte heler av skolan o har inte gått dit på typ ett år men ska försöka mer iår men nu tappade ja de lite de va inte detta ja skulle skriva om
jo som sagt ja har ångest varje dag och de blir ofta så att när ja ligger ner i tex min säng så under ångesten så är dt som jag får en box i magen men inte så att jag käner själva smärtan de gör inte ont utan jag bara viker ihop mej o kan sen inte "vika mej ur det" eller vad man nu ska säga på ett tag utan jag bara förblir så och tårar forsar längt kiderna
har ni nån aning om varför det blir så o vad det kan va?
----------

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du hörde av till oss och ber om råd när du har det så här kämpigt. Det är en styrka att våga be om hjälp när man har det svårt på olika sätt.
Du nämner att du gått igenom mycket problem i livet. Det låter allt som allt som att du har det jättetufft på flera sätt och att du skulle behöva få fortsatt hjälp med det här på olika vis.
Du undrar också hur det kan komma sig att du känner den här känslan i magen när du har ångest. Allmänt kan man säga att när vi människor har känslor av oro och ångest så är det mycket vanligt att också få olika känslor i kroppen. Det hänger ihop med vanliga och ofarliga reaktioner från kroppens nervsystem.
Några mycket vanliga känslor i kroppen vid oro är just olika känslor från magen - man kan må illa, få ont imagen, känna som en klump i magen, känna som "fjärilar imagen" eller andra känslor från magtrakten. Det är också vanligt att få andra känslor i kroppen vid oro och ångest.
Här på 1177 eller Snorkel kan du läsa mer om det.
Ofta kan det kännas bra att få prata med någon som har kunskaper om oro och ångest och som kan gå igenom det steg för steg. Det kan hjälpa till att förstå sina känslor bättre och få råd om hur man kan göra för att minska problemen.
Som jag uppfattar det du berättar, så kan du också känna dig väldigt ledsen och ensam när du har ångest. Det är också vanligt att känna så när man inte mår bra och många tycker att det kan hjälpa mycket att ha någon att prata med då.
Du berättar att du försöker ta i tu med dina problem och din ångest genom att bland annat inte äta så mycket och att därtill träna.
Att träna kan vara ett sätt att minska känslor av stress i kroppen, men bara om du äter bra och tillräckligt och inte är underviktig - annars blir träningen bara ett sätt att ta ifrån kroppen energi som den inte har. Och du kommer må än sämre och då lättare få ännu mer ångest (om du inte känner det direkt så efter ett litet tag när kroppen töms allt mer på energi).
Det är verkligen bra att du vill försöka hjälpa dig själv att känna mindre ångest och må bättre- -men du skulle behöva få hjälp med sätt som inte är skadliga för dig.
Jag tror att din känsla i magen när du har ångest är en blandning av att du kämpar med mycket ångest, inte äter tillräckligt och därtill verkar du vara jätteledsen.
Jag tycker därför att du behöver få hjälp att både kolla upp din kroppsliga hälsa och hjälp med hur du mår känslomässigt.
Du är långt ifrån ensam om att kämpa med ångest och att hamna i att självskada eller inte kunna äta tillräckligt. Du behöver inte alls skämmas över det här problemen men du skulle behöva ta hjälp kring det här. Det finns också bra hjälp för dig att kunna få.
Föreningen Shedo stöttar ungdomar som kämpar med liknande problem som du berättar om. De ger stöd och råd i att hantera problem med självskada och ätstörningar.
Jag vill även ge dig rådet att du går till din skolsköterska och berättar att du kan få den här reaktionen i magen och att du inte äter tillräckligt när du har ångest.
Då kan skolsköterskan också gå igenom mer om hur du mår i kroppen.
Din skolsköterska kan även hjälpa till att koppla in din skolkurator. Det skulle kunna vara ett första steg för dig att kunna få hjälp med samtal kring din ångest.
Skolsköterskan och skolkuratorn kan även hjälpa dig vidare till annan hjälp om du behöver det.
Varmt lycka till!