Försökte ta hjälp men hade svårt att få fram hur jag mår
Hej!! Jag är en tjej på snart 15år. När jag gick i 7an började jag må dåligt, fastnade i att skära mig och röka, vet inte riktigt vad anledningen var till att jag mådde som jag mådde, men vart halvt mobbad i min klass). Nu i 8an har jag fått tillbaks liknande känslor och har börjat röka igen för att slippa alla tankar osv. Men nu har allt blivit värre, jag har börjat få sådan grov panik i klassrummet att jag ofta måste gå ut ur lektionerna. Jag trivs absolut inte i min klass, knappt ens i skolan. Jag har några få vänner (inte i min klass, vilket leder till att jag oftast jobbar ensam). Mina föräldrar vill inte att jag byter skola, eftersom jag kommit in på en så fin skola. Jag försöker att alltid ha någon att vara med efter skolan och under loven och helgerna. För jag mår inte bra av att vara ensam. Mina föräldrar vill dock att jag ska åka hem några dagar i veckan, ofta under helgerna också. Jag mår Inge bra av att vara hemma. Stänger in mig på mitt rum gråter och ibland kan det hända att det blir några fler rispor på armen. Men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Har gått till en ungdomsmottagning men jag kände att jag inte riktigt hade något att säga, eftersom jag inte riktigt vet varför jag mår som jag mår känns det som att folk kommer döma mig som töntig.
Tjej som mår skit

BUP svarar:
Hej!
Du gjorde helt rätt som försökte ta hjälp med en samtalskontakt. Du var modig som gick dit, det var säkert ganska nervöst första gången. Det är ingen fara att du inte fick fram det du ville första gången. Så är det för många barn och ungdomar - ja, till och med för vuxna när man vill börja ta hjälp. Den du pratade med förstår att det ofta är så när man söker hjälp.
Jag förstår att du känner som du gör, att du tänker att du behöver veta och förklara varför du mår dåligt för den du träffar -  men så behöver du inte alls känna.
Många gånger kan man få frågan om vad man själv tror att ens problem kan hänga ihop med, men många gånger så är just svaret att man faktiskt inte vet.
Att försöka ta reda på varför du mår som du gör är alltså en bra sak att kunna säga när du söker hjälp. Du kan säga "jag vet faktiskt inte själv varför jag mår som jag gör och det skulle jag vilja få hjälp att förstå".
En annan sak som kan göra så att det känns lättare för dig att kunna berätta om det du vill ta upp på samtalet är att du kan visa det här du skrivit till oss.
Eller så kan du göra en egen lista över de problem som du kämpar med.
Du nämner här till oss:
-fastnade i att skära mig och röka i åk 7
- vart halvt mobbad i min klass i åk 7
-nu i åk 8 fått tillbaks liknande känslor
-sista tiden har det blivit värre, får grov panik och måste lämna klassrummet
-trivs inte i min klass eller skola, saknar vänner i skolan
-mår sämre när jag är ensam och när jag är hemma
-stänger in mig på rummet och gråter och har rispat mig ibland
Om du vill så kan du spara det här svaret i din mobil och ta med och visa den du träffar.
Jag vill ge dig rådet att du försöker samla ditt mod och boka en ny tid för samtal på ungdomsmottagningen. Det låter som du behöver få den hjälpen, så vänta inte med att höra av dig för en ny tid.
En annan väg till hjälp är att du vänder dig till din skolkurator för samtal. Skolkuratorn kan också ge dig vägledning till den hjälp som du behöver få för att kunna må bättre och trivas bättre i skolan.
Varmt lycka till!