Vill, men är rädd för att berätta
Jag mår inte så bra men har svårt att öppna upp till folk så alla som vet att jag inte mår bra mentalt är min svenska lärare och mina kompisar. Jag vill jätte gärna berätta för mina föräldrar om hur jag mår men jag tycker inte om att prata om känslor vilket gör min situation lite förvirrande. Har ingen aning om vad jag ska göra, snälla kom med tips eller något. :)
Ella

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Det låter bra att du undrar över hur du skall göra för att kunna prata med dina föräldrar om hur du känner och tänker. Det är aldrig en bra lösning att försöka hålla allt man känner och tänker för sig själv.
Det man känner brukar inte bli bättre utan tvärtom brukar det efter ett tag kännas svårare. Du kanske kan fundera över om du skall ta hjälp av din svensklärare så att ni tillsammans kan prata med dina föräldrar?
Kanske finns det någon annan vuxen på din skola som du skulle kunna känna lite förtroende för. Det kanske skulle kunna vara skolkuratorn, skolsköterskan eller ytterligare någon mentor. Då kan du kanske få hjälp att prata med dina föräldrar så att ni alla tillsammans kan bestämma om hur ni skall göra för att du skall kunna må lite bättre.
Lycka till!