Får lust att skada folk när jag blir arg
Hej, jag är en tjej på 16 år och går i nian. Jag har märkte ganska tidigt att jag blev mycket lättare arg än de flesta andra, eller iallafall så var de andra bättre på att dölja den. Till exempel så i 6:an välte ner en lampa på golvet oavsiktligt i skolan och en kille började klappa och sa massa sarkastiska och idiotiska kommentarer för att trigga mig. Han hade retat mig flera gånger tidigare men jag har aldrig sagt något tillbaka. Så när jag sa "Vill du ha stryk?" kände jag en känsla av adrenalin i mitt bröst och när han närmade sig mig ville jag slå honom, hårt. Men att han är så mycket större skrämde mig och jag hejdade mig när läraren kom. Men det är först förra året som jag kände att jag blev argare. Jag sa till mamma att jag kände mig ovanligt arg men hon sa bara att det kan vara min menstruation som gav mig humörsvängningar. Men inte långt därefter hade jag blivit fullkomligt rasande när min kompis hade retat mig med att skicka psykopat test till mig och inte ta mig på allvar. Det som gjorde mig arg var att han försökte göra mig arg. Jag ringde honom och bara skrek massa saker till honom. Hemska saker. Han brydde sig inte så mycket men jag gjorde. Jag skakade av ilska i säkert en timme efter och tårarna bara rann. Jag skriker väldigt ofta. Jag kan bete mig som en treåring bara för att mamma ber mig tömma diskmaskinen när det är min brors tur till exempel. Jag får verkligen riktiga utbrott av de minsta sakerna. Det var en gång jag blev så arg att jag tog tag i en av mina kompisars armar och grävde ner naglarna i hans skinn. Han fick seriösa märken men det hemska är att jag kände en känsla av tillfredsställelse när jag gjorde det. Nu ångrar jag det såklart. Jag började undra om jag hade ADHD men när jag läste om det verkade det inte alls stämma in på mig. Jag är väldigt lugn i allmänhet, det är bara när folk retar upp mig som jag blir som en annan person. Men det är att jag tycker det är skönt och har lust att skada folk som skrämmer mig. Tror ni jag har någon speciell diagnos eller är det bara vem jag är? Och går det att bota isåfall?
Väldigt tacksam för svar.
//Rebbie

BUP svarar:
Hej!
Det kan verkligen vara jobbigt när känslorna kommer starkt och plötsligt. Man kan bli rädd för det man känner. Men jag tror inte du behöver vara rädd för att du kan bli så arg så du har lust att skada. Så kan man känna när man är riktigt arg.
Men det man känner är inte detsamma som att man gör det. Att känna och att tänka det är inte farligt.
Det är svårt att svara på vad som är orsaken till att just du lätt blir arg. Det kan finnas olika anledningar till det.
Din mamma säger att det kan vara din menstruation som ger humörsvängningar. Så kan det vara.
Eller att du är i tonåren då känslorna kommer starkt och plötsligt och kan vara svåra att hantera.
Det kan också vara så att du är känslig och sårbar på grund av hur du har det omkring dig just nu. Då kan man reagera starkt på sådant som andra inte verkar bli lika upprörda över.
Du undrar om du kan ha någon speciell diagnos som till exempel ADHD. Så skulle det kanske också kunna vara. Men för att få en sådan diagnos krävs mer än att man lätt blir arg.
Jag tycker att du ska vända dig till någon för att få hjälp med ditt humör.
Skolkurator eller skolpsykolog kan vara bra att tala med.
Eller så kan du vända dig till ungdomsmottagningen i din kommun.
Tillsammans med den du talar med kan ni då försöka förstå vad dina känslor hör samman med och vad som behövs för att det ska bli lättare för dig.
Men vad det än är som gör att du känner så här, så går det att göra så det blir bättre!