Kompisar brukar säga att jag har ADHD
hej, jag är en kille på 12 år som sitter på en svenska lektion och tänker. mina kompisar brukar säga att jag har ADHD , inte kan sitta still och svårt att koncentrera mig. Jag har pratat med min mamma mycket och hon säger att det kan bli svårare att ta kör kort och få vissa yrken om jag gör en utredning  och även att jag kanske behöver ADOPTERA barn stämmer det?
en kille på 12 år

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Ja, din mamma har alldeles rätt. Vissa yrken som polis och kanske militär kan du inte få om du när du ansöker till yrket har en ADHD-diagnos.
För att börja körkortsutbildningen  behövs ett läkarintyg om du har diagnosen ADHD, men oftast är en ADHD- diagnos inget hinder för att få körkort.
Men om du har problem i skolan med att koncentrera dig och att sitta stilla, så kan det göra det svårt för dig. Både för dig och skolan är det bra att veta hur det är med den saken. Din mamma vill nog att det ska gå bra för dig i skolan och att du får den hjälp du behöver.
Kanske kan du föreslå din mamma (eller pappa?) att hon tar kontakt med din huvudlärare eller skolkuratorn och hör med hen hur du ska få hjälp med dina svårigheter.
Då kan hon också ta upp sina farhågor att en diagnos skulle kunna vara ett hinder för dig i framtiden.
Lycka till!