Vill våga säga som jag känner till mina kompisar
Nu har jag fått nog av ensamheten, att alltid vara udda och det sista hjulet. Jag har fått nog av att må dåligt så att jag inte kan koncentrera mig, sova eller vara trevlig under dagarna. Jag är trött på att vara instängdhet i mig själv,  det är jag som stängt in mig. Jag är trött på att inte våga säga som jag känner till mina vänner. Jag är orolig över min kompis dom pratar självmord hela tiden.
Jag känner mig så fruktansvärt ensam, jag är iinte det men känner.  Jag har kompisar och och dom är jättesnäll,  men jag är ett av de sista hjulen. Halva klassen är nördar, jag är också. I det här fallet är det nördarna som blir dom "coola". Iallafall så är det alldrig till mitt skåp dom går och ställer sig vid, det är aldrig mig man går till, jag går till dom,  det är inte mig man väntar på.  Det är fler som har det som jag, men jag är på något sätt extra känslig. Jag tror att det beror på att i min gamla skola blev jag i slutet nästan mobbad av mina "kompisar". Dom lämnade mig själv och jag fick alltid äta själv, sa hemska saker. Det blir inte bättre av att alla tror att jag är den där "problemfria ungen". Dom ttor att intr jag veh vad ångest är, ensamhet, deprition och självmordstankar är. Men jo, det vet jag. Bara för att man bor i villa med mamma, pappa och bror dom är snälla betyder det inte att man mår bra, speciellt inte när ma  förstår så pass mycket att man förstår så pass lite. Jag har inte förstått att jag har ångest förrän några veckor sedan, jag har undrat varför jag mår dåligt men låtsas som att jag är jättelycklig.  Nu vet jag, men vet inte hur jag ska säga det till vänner. Många av mina vänner har problem. Men jag undrar varför man mår dåligt när man har så bra familj? Jag undrar om det kanske beror på mina gamla "vänner"? Jag undrar hur jag ska läsa upp låset som stänger in mig själv? Jag undrar om det beror på att vi sällan träffas, jag och mina vänner? Jag undrar varför människan är så ologisk? Jag undrar hur jag ska våga säga hur jag känner? Jag undrar hur folk ska kunna ta mig mer seriöst?  Jag undrar hur jag ska komma ifrån rollen som idiot, för veh att jag är en av dom smartaste i klassen . Jag undrar hur jag ska våga gå till kurator? Jag undrar om det är mig det är fel på? Jag undrar varför jag finns?
Lollo

BUP svarar:
Hej Lollo!
Det var många och bra frågor men inte så lätta att svara på så här i ett brev. Men jag ska försöka svara på några.
Jag vet inte varför du mår dåligt, men det kan hänga ihop med flera saker.
Du beskriver att du tidigare har varit mobbad, även om det inte är så nu så kan minnena av hur de var då påverka dig nu. Det kan kanske också hänga ihop med att du verkar jämföra dig med vad de andra gör och lägga märke till hur de gör. Ibland kan det innebära att man bara lägger märke till de negativa sakerna och missar de bra sakerna. Om det är så i ditt fall vet jag förstås inte. Av ditt brev att döma kan jag bestämt säga att det inte är något fel på dig.
Jag tycker absolut att du ska gå till kuratorn, jag tror att det är bra om du får hjälp med att sortera i alla dina frågor, Kuratorn kan nog också hjälpa dig att hitta sätt som gör att du vågar lita mer på dig själv och säga vad du tycker så att du inte känner dig så ensam.
Hur ska du göra för att våga gå till kuratorn?
Jag tänker så här: tänk igenom vad du vill ha hjälp med, vad du vill säga. Du kan använda dig av ditt brev som du skrivit till oss, där har du redan formulerat flera viktiga frågor.
Jag tycker också att du kan prata med någon av dina föräldrar och be dem hjälpa dig. Jag tror säker att de vill hjälpa dig att må bra. Man kan ha många frågor och må dåligt även om man har en bra familj. Det finns så mycket som påverkar en och det finns så många frågor som man kan behöva hjälp med.
Så, mitt råd till dig är att du går till kuratorn och att du pratar med dina föräldrar för att få hjälp att reda i alla dina frågor.
Lycka till!!