Självmordstankar och har ingen att prata med
Hej! Jag vet helt ärligt inte varför jag skriver detta men vill väll få ett slut på allting. Jag har självmordstankar och har ungefär haft det i 2 år. Jag har funderar flertals gånger å ta mitt liv. Känner mig ensam. Jag har ingen å prata med för ingen bryr sig och ingen lyssnar. Mina föräldrar fick reda på detta alldeles nyligen och då vart det kaos. Mina föräldrar är skilda å bor hos min pappa på heltid för att mamma sitter på ett hem med drogmissbrukare. Jag trivs bättre hos min flickvän än vad jag gör hemma. Jag vill vara få ett slut på allt å inte behöva lägga mig i min säng varje natt å inte kunna sova för jag känner mig så ensam å känner mig så jävla korkad å dum i huvudet. Känner mig som värsta tönten när jag ligger å gråter mig till söms varje natt. Min flickvän är den ända som hjälper mig igenom detta. Hon stöttar mig å visar mig väldigt mycket kärlek. Hon räddade mitt liv. Utan henne så skulle inte jag ha levt idag. Förlåt om det är svårt å läsa men min svenska är inte den bästa men hoppas att jag kan få lite hjälp. Det var allt för mig!!
J

BUP svarar:
Hej!
Du säger att din mamma har haft problem med droger. Jag tänker då att du, liksom alla unga då föräldrar inte mår bra, har haft svårt att få det stöd av vuxna som man behöver.
När en förälder inte mår bra är det också lätt att man som barn försöker ta ansvar för att göra situationen bättre. Men man räcker inte till och man känner sig lätt otillräcklig. Men som barn kan man inte räcka till heller. Det måste till andra vuxna och en egen vilja hos föräldern för att förändra situationen.
Du skriver att du känner dig dålig, dum och töntig. Det är du inte. Du reagerar normalt på en svår situation. Det är inte konstigt att du känner dig ensam när din mamma och kanske också din pappa är upptagna av sin egen situation. Du behöver mer stöd av vuxna än du verkar ha fått och har. Det är inte töntigt att gråta då.
Du behöver någon att prata med om hur du mår. Det är bra att du har din flickvän som visar dig kärlek. Det visar också att du är en person som kan väcka sådana känslor hos andra.
Men du behöver också tala med någon professionell vuxen. Då kan du få mer hjälp att se att dina känslor inte är konstiga eller dåliga utan förståeliga utifrån din situation. Och ni kan tillsammans se vad du behöver för att må bättre.
Det är bra att dina föräldrar fått veta hur du mår även om det känns som kaos. Har du kontakt med Socialtjänsten?  Läs länken här: koll på soc om vad de kan göra. Eller BUP som kan erbjuda någon att tala med?
Om ingen har erbjudit dig det, så tycker jag absolut att du ska säga att du behöver det.
Om det ändå inte fungerar så kan du vända dig till ungdomsmottagningen i din kommun eller till skolkurator eller skolpsykolog.
Många unga kan känna sig hjälpta av att få stöd online. Maskrosbarn är en organisation som ger stöd till unga med föräldrar som mår dåligt och/eller missbrukar.
Och om tankarna på självmord blir starka kan du ringa till Mind/självmordslinjen.
Försök göra det nu! Det finns människor som kan lyssna, som bryr sig och som kan hjälpa.
Det är lätt att bli berörd av ditt brev till oss. Att skriva till oss är ditt första steg du tagit mot att må bättre. Ta nästa steg nu!