Skär mig själv - hur ska jag berätta för mina föräldrar?
Hej!
Jag är 12 år och jag skär mig själv. Jag har en kompis som vet exakt hur det känns. Vi pratar ganska ofta. för henne har det hållit på i flera år men för mig bara nån månad. Vi skulle säga till en lärare och berätta om oss båda men jag kunde inte. Jag fick panik på tanken av att läraren kanske skulle ringa hem och säga det till mina föräldrar. Men nu går jag bara runt och ångrar att jag inte sa något. Min kompis undrar såklart hur allvarligt det är och eftersom att jag litar på henne så visar jag min arm. Hon säger att jag måste ha hjälp men jag vet inte hur jag ska få det. Jag visste inte att det var så mycket som hon sa. men när jag tittar så ser jag ju att det är ganska mycket. De är inte så djupa men illa nog för att jag ska få ärr.
Jag vill åka in till bup men då måste jag ju berätta för mina föräldrar vilket jag inte vill.
Men min fråga är hur ska jag berätta för mina föräldrar eller en lärare?
behöver hjälp nu

BUP svarar:
Hej!
Tack för du ditt brev.
Vad bra att du bestämt dig för att sluta självskada dig och vill ha hjälp.
Och vilken bra kompis du verkar ha som uppmuntrar dig och vill hjälpa dig.
Om det känns väldigt svårt att berätta för föräldrarna direkt kanske det är lättare att berätta för skolsyster, kurator eller lärare. Jag tror alla de skulle hjälpa dig berätta för dina föräldrar.
Det kan ibland vara lättare att ha någon med sig. Din vän kan kanske hjälpa dig prata med en lärare (som ni i början bestämde)?
Det viktiga är att du har bestämt dig att berätta och få hjälp - sedan finns det många sätt du kan göra det på.
När du har berättat så kan dina föräldrar ta kontakt med BUP.
Lycka till!