Vill ibland dö, men vet inte varför
Ja kan va ledsen ibland elle nerstämd, o vilja dö men nt direkt veta vrf. Sen tänker ja på att vissa har d dåligare än mig o dåe mår ja typ sämre för att ja knr att ja nt har nåt att va ledsen över.
Sen har ja en vän som oftast skriver t mig när hen mår dåligt o dåe vill ju ja hjälpa hne att må bättre så ja svarar hne o säger tips t hen om va den ska gö o att ja alltid finns där, men ja skriver aldrig t hen när ja mår dåligt o tar hens problem före mina vilket gör att ja mår dåligare. Va ska ja gö?

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Det låter tungt för dig att du känner dig så ledsen. Du beskriver också att du blir olycklig och ledsen över att du inte skriver till din kompis och berättar att du också har det tungt och svårt. Du verkar också upptagen av om dina bekymmer och känslor är lika viktiga som andras och om det är något som behöver tas på allvar.
Eller kan det vara så att du inte tror att dina tankar och känslor är något som någon annan kan tycka är viktigt och som ska tas på allvar? Jag tycker att du skall ta dina tankar och känslor på stort allvar och att de är något som du både kan och ska dela med någon annan.
Jag tycker att du ska fundera på om det inte finns någon vuxen på din skola som du kan känna lite förtroende för och som du kanske skulle kunna pröva att prata med. Det skulle kanske kunna vara skolkuratorn, skolsköterskan eller någon mentor.
Sen finns också ungdomsmottagningen dit du kan vända dig. Där arbetar det människor som är mycket vana vid att möta unga med sådana tankar och känslor som du beskriver att du har. Där kan du få träffa någon som du kan reda i dina tankar och känslor med. Det blir ett bra steg att ta mot att må lite bättre.
Lycka till!