I flera år har jag haft ätstörningar
Hej jag är så trött att ja knappt orkar skriva jag heter Maia och är 11 år. I flera år har jag haft ätstörningar och jag vet ärligt talat inte när de började.. Min kompis hade en annan vän som hade massa sjukdomar för några år sedan och alla gav henne uppmärksamhet och jag blev Avis..
Utan att behöva bantad svag mer och mer trotts att ha klassas som väldigt ”ung och liten” men jag har problem... Under olika perioder har jag haft svårigheter med mitt ätande som att kräkas mm. D stör jag inte längre för många orsaker ex de är som min kropp inte klarar av de...
Men en stor mardröm jag har är att min familj ska veta om denna problemen.. När jag va 9-10 Så berättade jag o de blev oroliga o ville att ja skulle äta mer vilket bara fick mig bli osäkrare. Ett långt tag har de varit rätt lugnt igen, men de senaste veckorna har de blivit värre, efter dessa tuffa år orkar jag bara inte längre. Och under denna period har jag även blivit tröttare..
Jag får MASSA skuldkänslor när jag äter och när jag är ensam kan jag trycka i mig massa ONYTTIGT SKIT som jag mår dåligt över...
Jag tränar mycket men vägrar tro att de är något fel! Jag kollar i spegeln och allt jag ser är en ful osäker tjockis.... Ingen av mina vänner fattar för de är som jag VA de tror jag gör detta för uppmärksamhet... Jag får även så otroligt mycket skuld känslor för att jag fejkade må dåligt för de... Nu vet jag hur jobbigt de är och utan de hade jag inte varit där jag är idag... Jag äter mycket och hetsäter de kan bero på att vissa sagt kan jag inte låta bli från att trycka i mig massa men ibland bantar jag mer och mer och tränat och nu så är jag trött hela tiden också... När jag inte äter mycket och försöker vara nyttigare blir jag över hungrig senare och hetsäter... Men efter de får jag som sagt MASSIVA skuldkänslor.. Jag slår mig själv voldsamt för på nåt sätt känns de som en bra händ på de som ja tycker är fettiga och tjocka...
Jag mår verkligen skit och många säger jag är smal vilket jag vet jag inte är.Jag har kollat upp väldigt mycket om de häromveckan BMI test där de står jag är under viktig fast jag blir så käcka förbannad när jag kollar ner också er allt fett hänga!!! Jag får ångest när jag äter fast jag försöker att äta nyttigare blir jag hungrig efteråt!
Snälla hjälp!
Jag skrev ett långt meddelande förut som jag råkade ta bort så i detta meddelandet har jag nog inte med allt som jag ville säga men jag hoppas att jag kan få akut hjälp för jag har så himla dålig punkt i livet nu IGEN!
Hälsningar en 11 åring som vill ha hjälp proffesionellt men utan att min familj får reda på de. Snälla hoppas Online hjälp!
detta skulle betyda mycket att få prata med någon!
M@

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev! Vad bra att du skriver till oss nu när du mår så dåligt och vill ha akut hjälp.
Det framgår verkligen av ditt brev hur du försöker få ordning på allt men hur svårt det blir. Du försöker äta nyttigt och bra men får ångest och blir hungrig. Du konstaterar själv att du är underviktig samtidigt tycker du att du har massa fett. Det blir jättesvårt att alldeles själv komma tillrätta med ätstörningen och du förstår det.
Vad bra att du berättade för dina föräldrar och vad bra att de försökte hjälpa dig, men vad synd att deras råd inte hjälpte dig. Kanske får du fortfarande ångest över tanken att äta mer?
Jag tror, som du, att du behöver professionell hjälp. Det kan du få på BUP eller en ätstörningsenhet. Men då behöver dina föräldrar vara informerade. Du kommer att behöva deras stöd och de behöver hjälp för att kunna stötta och hjälpa dig på bästa sätt.
Du skriver att du inte orkar längre och att du vill ha hjälp och någon att prata med. Allt detta är möjligt.
Försök att berätta för dina föräldrar eller kanske kan ett första steg vara att gå till skolsyster.
Om du fortfarande inte känner dig beredd att berätta så finns möjlighet att chatta anonymt på Ätstörningszonen. Där kan du få en del hjälp Online.
Men det bästa är att du berättar för dina föräldrar så du kan få bra hjälp framöver.
Lycka till!