Blir lätt arg, ledsen och distraherad i skolan
Hej jag är en tjej på elva år och jag funderar på om jag kanske har ADHD. Jag har svårt i skolan till exempel koncentrera mig lyssna och ibland läsa.  Jag blir lätt arg lätt ledsen och väldigt lätt distraherad! Ibland är jag lättstyrda och vissa kan säga vad jag ska göra och gör det även fast det inte är kanske en så bra grej. Jag har svårt att sitta still för ofta hemringningar för att jag pratar distrahera folk och att jag inte göra mina uppgifter för jag tycker det är jätte tråkigt men om det är något roligt kan jag hålla på hur länge som helst. Vet inte vad jag ska skriva mer snälla svara. Jag tänker på om jag skulle ha ADHD och om jag har dem kan jag få hjälp som behöver och om jag inte har det så vill jag veta varför jag är så här. Jag är tacksam för ett svar

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Du skriver att du få många hemringningar när du har svårt med koncentration och med att sitta still i skolan. Jag undrar om du vet vad skolan och dina föräldrar då pratar om? Har du frågat dina föräldrar?
Du kanske ska börja med att berätta om dina tankar för dina föräldrar kring om du har ADHD och om det finns någon hjälp för dig då. Eller om det känns för svårt till en början så kanske du ska prata med din lärare eller med skolkuratorn. Då kan ni kanske sedan tillsammans prata med föräldrarna om din oro för din koncentration och för att du tycker att du har svårt att sitta still.
Det viktiga är att du inte går runt med dina tankar och känslor och håller dem helt för dig själv. Det brukar aldrig vara bra eller hjälpsamt. Om man bara försöker tänka ut saker själv brukar bekymren kännas som att de blir större och svårare.
Försök att prata med någon vuxen på skolan som du kan känna lite förtroende för och försök också att prata med dina föräldrar om hur du känner och tänker. Sen kan ni alla tillsammans hjälpas åt och tänka ut om du behöver hjälp och hur den i sådana fall ska se ut. Du har rätt att få hjälp att klara skolan oavsett om du har ADHD eller inte.
Lycka till!