Varför så himla rädd för mörkret?
Hej! Den senaste tiden har jag känt att jag inte mår bra. Allt började i somras när jag flyttade. Jag har sedan flera år tillbaka haft fobien Achluofobi, men nu har den blivit värre. Den har blivit så illa så att jag vågar inte änns gå ut från tomten med en ficklampa. Det känns alltid som att jag ska bli iakttagen eller misshandlad av någon. Detta har gjort att jag länge inte kunnat sova så bra vissa nätter på grund utav att bara ligger och kall svettas och gråter. Anledningen till att jag gråter och kall svettas är för att det ända jag tänker på natten är att jag kommer att behöva gå upp helt ensam på morgonen sedan. Detta gör att jag inte längre äter frukost på morgonen. Jag mår även dåligt på grund av att min mamma alltid åker utomlands och jag saknar henne så himla mycket då. Just nu är hon i Turkiet med min syster och mammas kompis. För en månad sedan hade hon varit på en annan resa, och nu har hon åkt igen. Vet inte hur jag ska kunna leva med detta längre. Hur kommer det sig att jag är så himla rädd för mörker? Vad ska jag göra åt det? Snälla hjälp!!
Mvh/ En väldigt ledsen tjej

BUP svarar:
Hej, en väldigt ledsen tjej!
Oj vad jobbigt det har blivit för dig.
Vet du, jag får flera frågor av ditt brev. Jag undrar om dina föräldrar vet om hur ledsen och rädd du är? Kan du prata med dom om hur du känner dig och hur du mår?
Jag tror att det är jätteviktigt att du kan prata med dom för du ska inte behöva ha det såhär jobbigt. Kanske har du berättat lite för dina föräldrar men inte allt? Jag undrar om det är möjligt för dig att visa ditt brev för dom och mitt svar. Jag tror att de vill att du ska må bra men av någon anledning så förstår de inte hur du har det nu.
Ibland kan det bli så att föräldrar tror att man överdriver, att man bara behöver skärpa sig för att rädslan ska försvinna. Men så fungerar det inte. Har man en rädsla som är så stark som hos dig så behöver man hjälp med att träna bort rädslan. Det går men man behöver hjälp. Jag tycker att du ska be dem om att söka hjälp för dina rädslor på en BUP mottagning.
Om det av någon anledning är  inte går att prata med dina föräldrar undrar jag om det finns någon annan vuxen i din närhet som du skulle kunna prata med. Kanske någon släkting eller skolsköterskan i din skola.
Om också det är svårt tycker jag att du ska vända dig till BRIS. Dit kan du både ringa och skriva. Det kan vara ett bra sätt att få råd i hur du ska göra för att få hjälp. På deras hemsida hittar du telefonnummer och mailadress.
Jag har skickat med några artiklar om ångest och fobi, där du kan läsa om hur det kan fungera.
Hoppas du fått lite hjälp på vägen.