När jag var sex år dog min mamma
Hej!
Jag är en tjej på tolv, snart tretton år. När jg var sex år dog min mamma. I sex år efter att hon dog har jag känt mig ledsen och arg. Jag går hos er men känner att jag inte får någon hjälp. Och nyligen fick jag en diagnos om att jag har Asperger Syndrom. Men den sista tiden har jag mått mer och mer dåligt, och för några veckor sen drömde jag en dröm om mamma och nu har jag mått piss. Det känns som den ända vägen. Varje gång jag får förbi en väg eller över tänker jag på att bara hoppa framför en bil. Jag har börjat skadat mig och jag har aldrig mått såhär dåligt.
Vad ska jag göra?
Ledsen tjej

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Det är svårt att förlora sin mamma så tidigt. Jag förstår att du tänker på henne och känner dig ledsen och arg.
Ingen kan ersätta henne, men finns det andra som du kan gå till när du mår dåligt? Finns det någon du kan prata med om att du drömmer och tänker på din mamma och saknar henne? Kan du prata med din pappa om din saknad eller blir det svårt?
Ibland har omgivningen svårt att förstå att man kan sörja och tänka på sin mor efter så lång tid. Men det är normalt. Sorgen och saknaden kanske alltid kommer att finnas hos dig, men mindre starkt när du bli äldre.
Du skriver att du går på BUP men inte känner att du får någon hjälp. Du har fått en diagnos vilket förhoppningsvis kommer vara till hjälp för dig. Men det hjälper inte mot att du saknar och sörjer din mor.
Har du berättat för någon på BUP om dina tankar och hur dåligt du mår nu? Att du har självmordstankar och att du börjat skada dig själv?
Finns någon där som kan lyssna och trösta dig nu när du mår så dåligt?
Jag förstår att det kan kännas svårt att berätta hur du mår nu och kanske också svårt att prata om din sorg.
Kanske kan du bara visa ditt brev till oss - och vårt svar till dig - för både din pappa och BUP när du träffar dem igen?
Eller kan du ta kontakt med din skolkurator och berätta för hen hur dåligt du mår.
Lycka till!