Storebror dricker och drogar
Hej jag är 14 år gammal och jag mår inte så bra. Min storebror som är 16 är ute sent om kvällarna och dricker, drogar och gör dåliga saker vilket drabbar hela min familj. Min pappa och min bonusmamma grälar konstant och min mamma är alltid ledsen. Jag är jätte orolig för både min bror och resten av familjen jag vet inte vad jag ska göra. Dessutom eftersom att allt fokus är på honom så de har inte tid med mig och min lillasyster. Jag har börjat få ångest och jag kan börja gråta helt okontrollerbart. Jag orkar inte med det här. Snälla hjälp mig!!
Anonym

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Det är inte svårt att förstå att du är både orolig och ledsen över hur ni har det i din familj. När man har det som du beskriver blir man så klart påverkad på olika sätt. Bland annat på det sättet som du blir påverkad. Man blir orolig och gråter för att man är ledsen över vilken situation man lever i.
Det är bra att du vill ha hjälp med detta. Det blir för svårt för dig att gå runt med detta ensam och det är för svårt för dig att försöka lösa familjens svårigheter. Det var bra att du skrev till oss om hur du har det. Försök att tänka på det som ett första steg och att du nu skall försöka ta nästa steg som kanske är att försöka prata med någon om det som du skriver till oss om.
Det kanske kan finnas någon vuxen på din skola som du kan känna lite förtroende för och som du då skulle kunna prata med om hur du tanker och om hur du har det? De skulle ju kunna vara en skolkurator, skolsköterska eller en mentor. Då kanske du kan få hjälp med att tänka om vilken slags hjälp du skulle kunna behöva och få. Då kanske du och ni i familjen kan få hjälp att prata med varandra om det som du beskriver och som du tycker är svårt.
Du kan också titta på en hemsida som heter ”Koll på soc”. Där kan du ställa frågor och kanske få en del svar på vad du kan gör och vart du kan vända dig. Där kan du ställa dina frågor helt anonymt.
Nu när du skrev till oss tog du första steget mot att kunna få någon förändring så att du kanske kan må lite bättre.
Som sagt försök nu att tänka att det var det första steget och att du nu skall försöka ta nästa steg som kanske är att försöka prata med någon som du faktiskt möter för att försöka få någon förändring till stånd.
Lycka till!