Är min enda utväg att börja med droger?
är 16 år och tillsamman med en kriminell kille. Han har aldrig slagit mig eller hotat mig men han sårar mig minst fyra gånger i veckan. Jag har gjort slut med han flera gånger varje gång han varit otrogen eller har skrivit nått elakt till mig men han får alltid tillbaka mig. Mina föräldrar är orolig över mig och satt mig på flera möten hos bup pågrund av han, mitt nya umgänge och mitt självskadebeteende som jag haft i fyra år jag skär mig. Det har gjort att jag klarar av jobbiga grejer men mamma och pappa har verkligen lärt sig hur dom ska göra för att inte jag ska kunna skada mig. Dom köper rakblad med mjuka rakblad som böjs när man skär sig me för dom vet att jag brukar bryta upp rakblad. Dom har tagit av mig alla mina skalpeller, tappetknivar allt vilket gör att inte jag vet hur jag ska hantera det här. Just nu försöker jag verkligen ta mig ut förhållandet men är vänner med alla hans vänner och två går till och med i min klass och  så älskar jag han ju såklart. Han ger mig dyra grejer hela tiden och är helt underbar mot mig när vi väll ses men när vi inte e med varandra är han i stan och kickar eller ta E. Jag vet inte hur många gånger jag åkt in till stan o tagit hand om han för han har varit beng och även tagit med han hem sen. Denna vecka har jag blivit frågad varje dag av hans kompisar om jag vill följa med och kicka jag har följt med dom när dom rökt på men aldrig rökt på själv än. Men känner att det är min ända utväg att börja med droger för att kunna klara av allt nu när jag inte kan skära mig själv. Vet inte hur jag ska göra slut eller få han att fatta att jag inte står ut längre vi har lixom varit tillsammans i över ett halv år och det blir bara värre och värre.
Droger kärlek

BUP svarar:
Hej!
Du är i en svår situation. Din pojkvän är växlande i sitt sätt mot dig. Ibland underbar och ibland elak. Och du är förälskad i honom.
Dina föräldrar är oroliga över din relation till honom och du försöker ta dig ur förhållandet, men ser som enda utväg att börja med droger för att klara av allt.
Det verkar som du har kommit in i en destruktiv relation. Det är något vi alla kan hamna i - både vuxna och yngre. Det är inget att anklaga sig själv för, men det är svårt.
Det som gör det så svårt att bryta upp från en sådan relation är, förutom förstås att man är förälskad, att den man är tillsammans med växlar mellan våld, (psykiskt eller fysiskt) och värme.
Din pojkvän är ibland elak och ibland underbar mot dig. Och det är svårt för dig att i förväg veta hur det kommer att bli nästa gång, om han kommer att vara arg på dig eller ge dig uppskattning.
Ibland vill den man är tillsammans med ha kontroll över vilka man umgås med så att man slutar umgås med sina vanliga vänner och bara med hans/hennes. Har det blivit så för dig? Du skriver ingenting om några andra vänner än hans.
Kanske har du blivit isolerad från dina tidigare vänner.
Allt det här gör att man långsamt mer och mer förlorar sin självkänsla, sin känsla av att ha ett eget värde. Man kan börja tycka att man är värd att behandlas illa.
Man kan mer och mer börja tänka att det som händer är ens eget fel.
För att ta dig loss, gäller det för dig att sluta hoppas att din pojkvän ska förändras. Att sluta tänka att bara du gör si eller så, så kommer det att bli bättre. Han kommer inte att förändras av det.
Det gäller också för dig att se att det som händer inte är ditt eget fel. För det är det inte. Du är inte värd att bli illa behandlad. Det är din pojkväns fel beroende på hans egen problematik. Och du behöver bryta med honom för att må bra.
Det är inte lätt. Du liksom de flesta andra behöver stöd genom att tala med någon. Det är bra att dina föräldrar blivit oroliga och har kontaktat BUP.
Tala med någon där. Det kan behövas många samtal.
Det du nu ser som en lösning, att börja ta droger tillsammans med din pojkväns kompisar är ingen lösning utan leder till ännu mycket mer problem som kan vara svåra att ta sig ur. Gör inte det!
Tala med någon på BUP så ärligt du bara kan om hur det känns. Försök också tala   med dina föräldrar.
Du kan göra dig fri.