Förändrats efter en LSD-tripp
Hej!
Jag har förändras som person och jag gillar det inte direkt. Jag kan bli extremt känslig av små grejer- ex idag blev jag skithungrig och det ledde till att jag blev arg och åt bara massa skit hemma och sedan började jag gråta på mitt rum medan jag åt. Jag började tänka på hur mycket jag hatar mitt liv och sånt.
jag förstår inte vad som sker och jag vet inte varför jag ens lever. Vafan ska jag göra med mitt liv?
värt att berätta att jag blev våldtagen som barn och har varit deprimerad några gånger och tror även gått igenom en psykos (men vad vet jag). Jag trodde innan mina random känslig utbrott att jag mår bra mentalt, men nu vet jag inte längre.
jag tror det som förändrade allt (mig själv) var när jag tog en ganska hög dos LSD för två veckor sen. Den trippen var ganska hemsk för mig och den har förändrat hur jag ser på världen.
Jag är så rädd att jag aldrig faktiskt ska må bra. Och varför ska man leva om man mår dåligt. Jag är så trött på att må dåligt. Och nu är det som att jag känner alla känslor som jag borde ha känt i alla åren jag har varit deprimerad (då kände jag typ inget). Jag har även blivit mer rädd och försiktig med mig själv.
det är som att jag vill försvinna men är för rädd för det
jag känner mig så ensam. Alltid känt mig ensam.
jag vill bara må bra igen, men det känns som att hela mitt liv handlar om att må dåligt och ibland är det bara plågsamt
Ska söka riktig terapi

BUP svarar:
Hej!
Helt rätt av dig att söka terapi! Det finns anledning till detta beslut båda i ditt förflutna och för det som nyligen har inträffat. Låt oss börja med det senaste.
Du skriver att du för två veckor sedan tog en hög dos LSD och sedan dess känner du inte riktig igen dig själv eller hur du brukar se på världen eller hur du egentligen mår mentalt. Och så kan det vara.
LSD är, som du säkert vet, inte vilken substans som helst. En sak är vad man upplever under den så kallade "trippen" och en annan är vad det kan ha som följdverkningar.
I de allra flesta fall blir upplevelserna och efterdyningarna övergående. Men det finns en mindre grupp av individer som är mer sårbara, som av någon anledning får starkare och mer ihållande reaktioner. De kan också uppleva att något förändrats i deras personlighet. De psykosliknande upplevelser man får under trippen kan återkomma även utan att ta en ny dos; intryck, förnimmelser kan upplevs starkare, tänkandet kan skena iväg i banor man tidigare inte har varit inne på.
Nu vill jag inte skrämma dig i onödan, som sagt, i de allra flesta fallen klingar dessa symtom av under en kortare eller något längre period. Men jag tycker definitivt att ditt tillstånd måste bedömas professionellt och snarast möjligt.
Den känslighet eller rättare sagt sårbarhet jag nämnde kan hänga ihop med biologiska faktorer i hjärnan men också med tidigare negativa upplevelser, särskild med trauma i barndomen. Utifrån vad du skriver om våldtäkt när du var barn och dina depressiva perioder kan du ha en ökad sårbarhet. Det betyder inte att allt du upplever nu är oåterkalleligt, att du fastnar i detta dåliga mående, men det betyder att du måste få hjälp med att klargöra vad som är vad i ditt nuvarande tillstånd. Jag vill nämna att även en rädsla hos dig för att det är en bestående förändring du känner kan bidra till att du mår så dåligt som du gör.
Om du bor i Stockholm är mitt förslag att du omgående tar konkat med Maria ungdom. Om du bor någon annanstans ska du ringa till BUP eller om det finns en beroendemottagning för ungdomar där, ringer du dit. Vilken mottagning det än blir så bör du berätta direkt i telefonen att du efter en LSD-tripp känner att du har förändrats i din person. Du ska också nämna att du har traumatiska upplevelser från barndomen. Sedan ställer de sina frågor men du börjar med en anmälan. Om du inte vill att dina föräldrar får veta något ska du säga det omedelbart. Man tar hänsyn till ungdomarnas önskemål i detta avseende när de är i högre tonåren, som du.
Du är just nu i en djup svacka och känner dig ensam, rädd och allmänt labil. Det är inte en period när man bäst kan fundera på vad man ska göra med sitt liv. Sök hjälp nu och lägg funderingarna på livets mål och mening på hyllan tills du har fått hjälp och bearbetat dina svåra barndomsupplevelser (inte bara våldtäkten utan också vad som låg bakom dina depressiva perioder). Du vill må bra, det är den viktigaste motivationen. Med rätt hjälp kommer du att kunna göra det.