Har det jobbigt hemma och fått svårt att sova
Hej. Jag är en tjej på 13 år och jag har det lite jobbigt hemma.
Mina föräldrar skildes för ca 2 år sedan och sen dess har allting bara fallit isär. Min pappa har börjat dricka igen,(inte så det känns farligt eller så men det är ändå lite obehagligt) Min mamma har träffat en ny kille som hon pratar med i telefon ungefär 3 timmar varje kväll, vilket gör att jag knappt aldrig ser henne och har svårt att somna eftersom att mitt rum är intill hennes. Min syster är aldrig hemma, vår hund är det bara jag som tar hand om eftersom att ingen annan "har tid".
Jag är stressad konstant, har ångest och jag har problem med sömnen. Sover ungefär 4-5 timmar varje natt vilket gör att jag halkar efter i skolan.
Jag vet inte vad jag ska göra. Något tips?
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du hörde av dig till oss med dina funderingar.
Det låter som du verkar känna dig ganska ensam med hur du mår just nu i din familj. Många barn och unga känner att det blir en stor förändring i sin familj och vardag när föräldarna skiljer sig.
Det är lätt att förstå att allt det här säkert kan göra så du känner dig mer orolig och stressad just nu. Kanske finns det även andra saker som du går runt och tänker på.
Många unga i din situation kan nog också känna sig rätt ledsna över förändringen i familjen, men kanske också lite arga och besvikna på sina föräldrar för det som hänt, och som man som barn inte heller kunnat påverka. Jag vet inte om du tycker det är så för dig men kanske skulle det kunna kännas bra för dig att få prata med någon annan vuxen utanför familjen om det som hänt?
När det gäller dina känslor av stress och svårt att sova så hade det varit bra om det gick att berätta om det för dina föräldrar och hur svårt du har att sova just nu.
Då hade de kanske bättre kunnat förstå hur du känner och hjälpa dig med olika tips för att kunna slappna av och komma till ro på kvällarna.
Det finns olika tips om stress och sömn som du och dina föräldrar också skulle kunna läsa tillsammans via 1177 vårdguiden. Du kan även hitta andra tips på olika avslappningsövningar för barn och ungdomar på Snorkel.
Om du tycker att det känns svårt att kunna prata om hur du mår med din mamma eller pappa så kan du också få hjälp och stöd utanför familjen.
Du kan få stöd på nätet genom Tjejzonen eller genom att chatta eller ringa till en kurator på BRIS.
Du kan få stödsamtal genom din skola hos din skolkurator eller skolsköterska. En annan väg är att du kan få hjälp med samtal genom ungdomsmottagningen.
Lycka till!