Ljuger om allt
Hej!
Jag är en tjej på 14 år som ska fylla 15 som under den senaste tiden i mitt liv (1,5 år) har jag mått väldigt psykiskt dåligt nästan hela tiden.
Jag vill fan bara dö just nu för jag har ljugit om i princip hela min existens för alla jag känner (även för min mamma) och gjort väldigt dåliga och hemska saker mot människor som jag älskar och bryr mig om.
Det käns som att jag har kommit till en punkt i livet där jag inte orkar att stå ut med mig själv längre pågrund av de upprepande misstagen jag alltid gör (dagligen typ). Jag har till och med ljugit om en sak så mycket så det faktiskt käns verkligt och varje gång jag kommer på att jag faktiskt inte alls har det livet mår jag skit. Vet fan inte vad jag ska göra längre för detta är bara ett av alla mina miljontals problem.
Jag har bestämt mig för att jag vill ta självmord eftersom att jag endå inte behövs på den här jorden och för att jag inte längre orkar med mig själv. Det enda problemet är att jag inte vill såra min mamma, som betyder mest för mig på hela den här jorden. Så jag vet fan inte längre om jag ska svika henne och faktiskt bara gå, känner verkligen för att bara gå och göra det.
VillVäldigtGärnaFåSvarPåDettaTack

BUP svarar:
Hej!
Det var fint att läsa att du värdesätter din relation med din mamma så mycket. Det är klart att ingen vill svika någon som är så betydelsefull. Det är klart att du ska leva. Dina problem går att lösa. Ett bra steg på vägen till en lösning är att förstå vad man själv har gjort för fel och vad som behöver ändras på.
I stort sett hela ditt brev handlar om att du ljuger och hur det blir och känns för dig. Du ljuger för din mamma och för andra personer som du älskar och bryr dig om. Att du mår dåligt efteråt och känner att du sviker förtroenden är bra för då är du inte likgiltig, du har ett samvete, vet vad som är rätt och fel och sist men absolut inte minst du vill att dina familjerelationer ska vara bra.
När man är liten kan man ju berätta fantasifulla historier som kan passera utan att någon blir arg eller förtroendet skadas. Om man på förskolan berättar att man bor i ett slott eller att sin pappa är astronaut möts mer med intresse och nyfikenhet. Din bästa vän kanske kontrar och säger att hens pappa eller mamma också är astronaut eller är världens rikaste person. När man är barn kan lögner mer ses som oskyldiga fantasier.
Då är det annorlunda när man är äldre eller vuxen. Då påverkar det kamrat-, familj-och yrkesrelationer. Dina vänner kanske har börjar undvika att vara med dig. Orkar inte lyssna på dina bortförklaringar. Du kanske håller dig på din kant för att du inte vill göra dina vänner eller familj illa.
Det du säkert varit med om då du talat sanning är att denna story viftas bort som något du bara hittat på fast den var sann. Att bygga upp förtroenden och börja lita på varandra igen är möjligt, men det kan ta tid. För varje ny lögn behöver man nästan starta om på nytt. Men ditt brev till Frågelådan visar på att du vill ha en förändring och det är riktigt bra. Kämpa på!
En annan negativ sak är att det tar väldig mycket energi att hålla kvar lögnen. Du har ju ett exempel där du hållit kvar lögnen så länge att den nu känns verklig för dig och sen när du inser att det inte stämmer blir du ledsen.
Har du berättat för någon att dina lögner är ett stort bekymmer för dig. Att de påverkar dig så mycket att du inte längre orkar med dig själv. Du behöver stöd och hjälp för att bryta detta beteende, så det vore bra om du inte redan gjort det att berätta hur du mår och att du inte orkar ha det så här längre. Prata med din mamma som är så viktig för dig.
När du talar sanning behöver du få höra det. Dina nära och kära behöver förstå att du vill ha en förändring så att de inte på än gång reagerar med att anklaga dig för att ljuga, utan stoppar sig en extra sekund och lyssnar på vad du har att säga.
Avslutningsvis kommer du ihåg när du började ljuga? Vad som gjorde att du fortsatte. Om du orkar fundera på detta vore det naturligtvis bra. Om du sedan kan be om förlåtelse och förklara skulle det hjälpa och stärka dina relationer med din familj och vänner något du önskar. Sen är det naturligtvis så att lögnerna behöver upphöra det är det som är viktigast.
Att sluta ljuga om allt från en dag till en annan tror jag är svårt men det går säkert att fundera på när en lögn behövs och när det går att undvika. Bara det att du erkänner for dig själv är stort och moget gjort. En bra start för att nå en förändring och ett bättre mående.
Lycka till och tack för ditt brev!