Mår dåligt av många saker
Hej, jag har mått så dåligt sen i våras 2019. Ibland har de vart värre och ibland lite bättre såklart, men har aldrig börjat må bra helt. Och nu ör de värre igen. Kommer aldrig börja må bättre. Vill verkligen verklugen ta självmord och velat de så länge nu, enda andledninggen till att jag inte vill göra min mamma suster eller bror ledsen.
Andledningarna till att jag mår dåligt är jättemånga också. Tex mitt ex slog mig, va otrogen 2 gånger, kalla mig slampa osv, snacka skit om mig, gjorde så folk motdhota mig osv orkar inte rabbla upp allt och mår fortfarande dåligt av det. Och mår dåligt över att jag inte har några vänner, könns som alla har så kul och så är jag alltid så himla ensam och aldrig är med vänner. Och mår dåligt över skolan också känns som jag är värdelös på allt och ibland är folk taskiga i skolan och har infa vänner där så känner mig alltid så ensqm så hatar att vara där och är rädd för att jag inte ska ha någon framtid. Och min papp är också taskig hemma så mår dåligt när han är hemma. Mår dåligt över så många saker och är så självmordsbänägen och redan planerat hur jag ska ta det men tänkt försöka att må bättre först och annars göra det. Men hur ska jag må bättre? vågar inte prata med någon heller och vill inte att min familj ska veta. men kommer aldrig klara mig ur de ensam heller. vad ska jag göra? 😭 är också rädd för att be om hjälp för rädd att hamna på sån här behandlingshem eller va de är och vägrar bo på sån, tar hellre självmord o berättar it för ngn än att bo på sånt.
l

BUP svarar:
Hej!
Det är så fint av dig att du, trots att du mår väldigt dåligt ser att din mamma och dina syskon älskar dig. Det är fint att du tänker på dem och inte vill göra dem ledsna genom att skada dig själv. Det är en styrka hos dig!
Ja, det är sant, det är många saker som inte fungerar för dig som du behöver stöd och hjälp med att hantera.
Jag vill börja med där hemma. Din pappa är "taskig" som gör att du mår dålig hemma. Jag undrar om du kan tala med mamma och dina syskon om det. Är han taskig bara mot dig eller är det ett problem för alla i familjen? I så fall ger det alltid en lättnad att kunna tala med alla som är berörda av samma problem och kanske tillsammans hitta någon utväg. Men även om han är taskig bara mot dig, eller huvudsakligen mot dig, är det bäst att tala med mamma hur hon kan stötta dig och att hon talar med pappa. Förhoppningsvis kan hon göra det.
Sedan kan vi titta på hur du har det i skolan. Dels att du saknar vänner, känner dig ensam och utanför. Dels att det ger dig känslan av du är värdelös och inte har en framtid. Sådana saker kan man tala med skolkurator om. Har du provat det? Ensamhet är svårt att bära, men kurator kan tipsa dig hur du kan göra att hitta några ungdomar som tänker som du och som du kan bli kompis med. Det är inte alltid lätt men goda råd kan hjälpa. Även en lärare som du har förtroende för kan du berätta för hur du har det, vad du saknar och få hjälp av i skolan.
Och sedan är det jätte-jätte allvarligt att ditt ex har slagit dig! Och att du är mordhotad av några, oavsett om det sker för att ditt ex vill att de gör det eller inte. Detta är något du absolut måste tala med skolkuratorn om!
Jag förstår att du inte vill att din familj ska få veta detta, du vet säkert varför du inte vill det. Men det får inte pågå på det sättet och du kan säga till skolkuratorn att du inte vill att dina föräldrar blir informerade. Det är sedan kurators bedömning tillsammans med dig hur ni går vidare, men att slå och mordhota någon är mycket, mycket allvarligt och måste stoppas.
I fall du inte vågar gå till kuratorn kan du omgående vända dig till ungdomsmottagningen. De har stor erfarenhet av sådana problem du beskriver och det är viktigt att du vågar berätta om alla dessa delar som du skriver om i ditt mejl. Det kan du göra utan att dina föräldrar blir inkopplade.
På nätet kan du får råd och stöd om du ringer eller mejlar till bris.se. Det kan du göra anonymt. En till möjlighet är att du går in på tjejzonen.se där du kan få chatta med en så kallad "storasyster" om dina problem och få mer stöd på det sättet.
Du har det svårt nu, det är uppenbart. Men du har en klok insikt om att du ensam inte löser dina svårigheter. Självklart ska du leva, självklart har du en framtid och självklart går det att få hjälp. Det förutsätter att du vågar berätta för någon som jag har föreslagit. Utav det du beskriver behöver du inte ett dugg vara rädd för att du skulle skickas till ett behandlingshem eller flyttas hemifrån.
Om du följer mina råd kommer du också att se att ditt liv är värdefullt, lika mycket som alla andra ungdomars liv.