Allt mamma har gjort mot mig
Hej, jag är 18 år och mår dåligt eftersom jag har avslutat kontakten med min familj och bor hos min pojkvän och har bott hos honom sedan februari förra året. Jag flydde dock om man ska vara lite mer specifik. Jag flydde eftersom jag orkade inte längre stå ut med min mamma som då var ensamstående.
Jag flydde p.g.a utsatthet då jag hade blivit utsatt för fysisk, känslomässig, verbal och psykisk våld (försökte hitta svensk ord till det engelska ordet för "abuse"). Bland annat taffsning, manipulation, kuvning och blivit styrd av min mamma ända från jag var ett litet barn tills jag flydde.
Jag har berättat för henne att det hon gjorde var dåligt, men hon leker offer och skyller på mig och får mig att se ut som förövaren (hon förstår aldrig att det hon gjorde var fel). Hon brydde sig inte om mig och brukade vara ute med kompisar när jag var ensam hemma, och när jag fick min pojkvän krävde hon plötsligt mer tid med mig, försökte hindra mig från att hålla hand och pusssas med min pojkvän (hon erkände också någon dag innan jag rymde att hon gjorde vissa saker för att påverka vår relation negativt eftersom alla hennes relationer har misslyckats.
Hon respekterade inte mig när jag sa att jag inte ville ha kontakt med henne (vilket hon borde ha fattat eftersom jag flydde), men hon fortsatte skicka mängder med sms. Jag har ignorerat henne ganska mycket, men hon tyckte inte om det, så hon skickade ett brev med 4 sidor där hon dels ljuger och dels försöker få mig att må dåligt och två sidor där hon hade tagit bild på "soctanterna"-s hemsida där hon ljuger för soctanterna och säger att jag har "blockat" henne från sociala medier fastän jag och min pojkvän hjälpte henne ta bort hennes sociala medier och jag tog bort mitt email och alla andra sociala medier som jag hade.
Även fast jag hade flytt, fortsatte hon ändå med att försöka manipulera mig och det stör mig att hon kände att hon fick fortsätta.
Jag började förstå att vissa saker som jag växte upp med som jag hade upplevt var saker som föräldrar inte får göra och vissa saker som är olagliga.
Saker såsom att ge sitt barn en sexleksak och använda den på barnet, skämta om att sälja sitt barn till svarta marknaden (eller vad det nu var), bli prostituerad och få sitt barn att hålla det hemligt, ge sitt barn alkohol vid flera tillfällen, beröra sitt barns kön vid flera tillfällen, att göra sexuella saker inför en kamera när man vet att sitt barn kan höra genom dörren, att taffsa (ta på rumpa, bröst, göra sitt barns bröstvårtor hårda för skojsskull eller p.g.a någon omedveten attraktion, ha sex bredvid sitt barn när barnet vet vad sex är och har börjat få en viss uppfattning för saker och ting, ha sex när man vet att barnet är precis utanför så att det hörs i väggar m.m).
Fanns ju en hel del annat som jag vet var fel som skulle ta för mycket plats här om jag skulle skriva ner allt.
Jag har försökt få en psykolog för att hjälpa mig få ut mina känslor men också för att kanske se om jag kan få hjälp med mitt välmående eller ta tag i detta på något sätt.
För mig är detta en sak som jag går runt och tänker på, dels vill jag att någon typ av konsekvens ska uppstå för min mamma och jag vill att hon förstår för en gångs skull att allt det hon gjorde var fel. Jag har inga bevis på det fysiska som hände men ändå vill jag att hon ska få böter eller något, fast eftersom jag inte har några bevis eller någon som bevittnat allt så kan polisen nog inte göra något. Jag vill ju ha rättvisa och vill att de som gjort något dåligt, åker in eller får böter, finns det något jag kan göra?
J

BUP svarar:
Hej!
Du ger en skakande beskrivning av hela din uppväxt. Det står rätt så uppenbart att du har varit utsatt av din mamma på många många olika sätt. Omsorgssvikt, det vill säga, när barn inte får sina behov tillgodosedda är bara ett milt ord att uttrycka hur du har blivit behandlad av henne. Därtill kommer att du enligt din beskrivning har blivit sexuellt utnyttjad av henne båda i direkt kroppsliga beröringar och genom att indirekt stimulera dig sexuellt av något hennes eget sexuella motiv.
Allt detta är mer en tillräcklig förklaring till att du psykiskt inte mår bra. Att bli sviken av sina föräldrar, av dem vars uppgift är att ge kärlek, omsorg, trygghet förutom att se till att barnets basala behov är tillgodosedda är den svåraste påfrestningen, ja, traumat ett barn kan uppleva. De psykiska såren som uppstår till följd av ett sådant svek av föräldrarna måste behandlas och läkas. Dessutom är det också uppenbart att din mamma fortsätter att förstöra för dig, lämnar dig inte att gå vidare med ditt eget liv.
Du behöver helt klart få hjälp av en professionell person för att bearbeta det som har hänt, men även för att hitta något sätt att hantera hennes nuvarande agerande mot dig.  Jag vill lägga betoningen här på att "läka såren" alltså att bearbeta din svåra uppväxt. Den andra delen, din önskan att få upprättelse och även i juridisk mening nå en rättvisa är svårt för mig att säga något närmare om. Den vanliga svårigheten att ord står mot ord finns här som du själv ser. Men det behöver inte betyda att det är omöjligt.
Du skriver att du har försökt att få en psykolog men du skriver inte var du har försökt att göra det och om du till sist fick eller inte den hjälpen. Jag har här i alla fall några förslag.
I första hand vill jag hänvisa dig till ungdomsmottagningen. De har mycket kunskap om sådana problem du har, jag menar med båda delarna, uppväxttrauma och eventuell anmälan om övergrepp på barn. Du kan också ringa till 1177 för vidare vägledning till olika vårdgivare. Visserligen är  bris.se för barn och ungdomar under 18 år men du kan kontakta dem och rådfråga i alla fall i med att övergreppen skedde när du var minderårig och du har knappt passerat deras åldersgräns. Där finns kuratorer som kan ge dig råd hur du ska kunna gå vidare. Hos Tjejzonen kan du få hjälp, stöd och rådgivning om hur du kan gå vidare.
Hoppas något av mina hänvisningar leder dig vidare till behandling och även till juridisk stöd.