Hur tar jag hjälp för psykisk ohälsa efter att ha fyllt 18 år?
Hej jag tror jag har borderline eller är bipolär. Känt det mycket mer på senaste men jag har haft ätstörning i ca 3-4 år och haft depression i 4 år. Känner på mig att jag har någon diagnos. Jag kan inte kontrollera mina känslor alls och det förstör mina nära relationer. Gått till en psykolog och har fått diagnosen depression och även fått höra efter bedömning att jag har separationsångest. I mitt förra förhållande förekom det mycket oärlighet och det är så vår relation tog slut. Kunde inte hantera minsta lilla oärlighet eller någonting, exploderar överallt, hemma, i skolan spelar ingen roll. Mitt humör vänder på en femöring. Hotat min före detta kille med att ta mitt liv när jag trodde han skulle lämna mig. Jag ville inte det men jag kunde inte kontrollera mig. Jag hotar mina föräldrar med att ta mitt liv jag förstår inte hur dom står ut. Isolerar mig lätt och har lika lätt att stänga in mina känslor som att släppa ut dom. Gjort tester på internet vilket kanske inte är jätte pålitligt men alla visar positiva resultat till bipolär/borderline. Ingen i min familj har några liknande diagnoser. Detta går ut över hela mitt liv och jag kan inte kontrollera mig. Blir så arg jag vill skada människor. Kan även inte koncentrera mig i skolan och jag får ingen hjälp.
Olivia

BUP svarar:
Hej Olivia!
Jag förstår att du går med funderingar om du kan ha någon mer diagnos än den depression och ångestproblematik som din förra psykolog pratade med dig om.
Det går inte här bedöma eller svara på dina frågor om diagnoser utan då behöver du först få träffa någon som kan gå igenom det här med dig mer på djupet.
Många olika psykiska problem och symtom kan dock likna varandra mycket och många ungdomar kan uppleva ganska stora problem med humörsvängningar utan att det behöver innebära en mer allvarlig psykiatrisk problematik.
Därför låter det som du gör klokt i att åter söka psykologisk hjälp så att du också kan få mer klarhet i dina frågor om hur du kan förstå dig själv och hur du mår.
Som du kanske känner till så vänder sig BUP till barn- och ungdomar upp till 17år, och när man fyllt 18 år så kan man söka hjälp vid andra mottagningar.
Många som fyllt 18 år kan få hjälp för psykiska svårigheter med samtal och bedömning hos psykolog eller kurator via vårdcentralen.
När det behövs så kan vårdcentralen hjälpa till så man kan få information om hur man får kontakt med vuxenpsykiatri.
Ett annat sätt för dig att kunna få hjälp med samtalskontakt är genom ungdomsmottagningen.
Du kan läsa mer på vårdguiden 1177 om vart du kan vända dig för psyklogisk hjälp där du bor och när man är 18 år.
Lycka till!