Vill helst ligga i min säng hela dagen
Hej,jag känner mej nerstämd o vill va själv och ligga i min säng helst,har ingen energi för nått längre och ja har tappat hoppet om mejj själv,va beror det på för började känna mejj såhär för några år sen o det är fortfarande kvar,
angelina

BUP svarar:
Hej!
I ditt brev nämner du ingenting och dina föräldrar, kamrater mer än att du nu helst drar dig undan på ditt rum. Att du saknar energi och kanske även intresse för det du gillat att göra tidigare.
Om jag förstår saken rätt har du känt så här i några år. Har du pratat med dina föräldrar om den nedstämdhet du känner? Det är viktigt att de får veta hur du mår och hur du känner. Det är naturligtvis okej att du ibland är på ditt rum. Tar det lugnt och vilar, men risken är att du isolerar dig. Då energin saknas behöver du få stöd, hjälp att komma ut och göra saker. Det kanske känns jobbigt att starta igång någon aktivitet men efteråt kanske det känns bättre och under tiden för en kort sekund kanske du kände att det här var ju roligt eller okej. Om du inte märkte någon direkt skillnad kanske dina föräldrar ändå blev glada. Att de tyckte att det var kul att du följde ned. Det kan vara en positiv sak att det gladde dem.
För att inte göra dig besviken och tänka att nu har du varit ute på några promenader eller gått på bio och det är ingen skillnad. Kanske känns det som att du mår precis likadant som dagen innan och att det inte var något bra råd? Jag vill att du ska se det som en start på en förändring som tar tid. Hur lång tid kan man inte veta men det är tid och tålamod som behövs. Du behöver få beröm för att du kämpar på och försöker. Fokus bör ligga på gånger som du varit aktiv och inte de gångerna du inte orkat. Om det är en dag då det bara inte går se det inte som ett misslyckande utan tänk att nästa dag då finns det är ny möjlighet att lyckas. Försök tänk positivt.
Våra råd till alla som känner sig nedstämda och energilösa är att börja få till bra rutiner. Regelbunden sömn, kost och motion. Rutiner kan låta tråkigt men de är viktiga. Att komma ut och få så mycket solljus det bara går gör alla gott. Att få i sig näring fast man kanske tappat aptiten är viktigt.
Om det har hänt något i livet som skakat om rejält och gjort dig ledsen är det bra om du får prata om detta. Fundera på om det var något som hände för två år då du började känna dig nedstämd. Det är vanligt att det kan vara flera saker som händer tätt inpå varandra som tillsammans påverkar dig. Du kanske flyttar, byter skola eller att någon släkting går bort. Föräldrarna skiljer sig. Det behöver inte vara några dramatiska händelser. Att vara tonåring och ha en dröm om hur sitt liv ska se ut och du har tappat hoppet om att dina drömmar kan bli sanna kan göra en nedstämd.
En som du skulle kunna vända dig till är din kurator i den skola du går i. Det kan vara ett bra stöd för dig. Ni kan prata mer om hur din nedstämdhet påverkar dig. Om hen tillsammans bedömer att du behöver mer stöd och hjälp se det som en bra start.
Lycka till!