Drunknar i ångest och får igen tankar på att självskada
Hej, jag är en tjej på snart 17 år som under en längre period har haft problem med sömn och ångest. Jag har sedan länge haft svårt för att somna tidigt, men på senare tid har känns det som det har blivit värre. När jag försöker somna utan att använda mobil eller dator för att slumra till, ligger jag ofta i vad som känns i en evighet för att försöka somna Jag vet att man ofta inte somnar till på en gång, men problemet är att det är då som tankarna sätter igång. Det blir som en ond spiral och det känns som jag drunknar eller kvävs av obehag och ångest. Några vanliga tankar som ofta dyker upp är ”du kommer dö i sömnen om du somnar nu” eller ” tänk om jag får ett epilepsianfall mitt i natten (vill påpeka att jag inte har epilepsi)”. Men det är även vanligt att jag faller i en spiral av extremt självhat. När jag säger extremt, menar jag att det känns extremt, det vill säga, jag blir fysiskt illamående när jag tänker på mitt utseende, vikt, eller allmänna sociala situationer som skett under dagen. Dessa självhatiska tankar leder tillslut till att jag får någon form av suktan till att skada mig själv igen. Jag har haft ett självskadebeteende i 6 år snart, dock har det gått ett år och 1 månad sen jag gjorde det senast. Jag vet att självskada är ett/en form av beroende och därför vet jag även att man egentligen aldrig blir helt frisk från det, men under en senare period har jag fått allt fler seriösa tankar på att skada mig själv igen. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra åt detta, därför uppskattar jag lite hjälp om det går att få.
C

BUP svarar:
Hej!
Så tufft du har det med de här känslorna av ångest du berättar om. Du har verkligen gjort ett stort jobb med dig själv när du kunnat stå emot att självskada under långa perioder.
Det låter som du fortfarande kämpar mycket med att hantera din ångest. Du verkar ha god insikt om de skrämmande och ångestfyllda tankar du kan drabbas av när du ska somna. Du verkar också ha insikt om hur din kropp kan reagera på oro med känslor av illamående. Men du "drunkar i ångest" som du själv uttrycker det - och det kan du få bra hjälp kring.
Det låter verkligen som du på många sätt har kommit en god bit på vägen i att förstå mer om dig själv och den ångest du kan få.
Jag vet inte om du hur har funderat på att ta hjälp av en utomstående, men du skulle kunna få bra hjälp av det i att kunna minska dina problem kopplat till din ångest.
Genom en samtalskontakt så skulle du kunna få stöd och hjälp att hantera dina sömnproblem och de oroliga tankar du kan få när du ska sova.
Du kan också få bra hjälp i att stärka dig kring hur du kan hantera dina känslor när du får tankar att självskada och förebygga sådana framtida svårigheter. Jag tycker att du absolut kan förvänta dig att kunna bli helt och stabilt fri från ditt självskadebeteende.
Men många unga kan känna att det verkligen är en svår sak att klara helt på egen hand. Kanske är det på det viset som du fått höra att det är ett beroende som är svårt att bli fri ifrån?  - men med lite hjälp och stöd (och ibland mer regelbunden behandling) så kan man verkligen bli helt fri från det.
Om du vill så kan du läsa mer på nätet om hur man kan bli fri från självskada genom stödförening Shedo. Ibland kan det kännas bra att ta del av andra ungdomars erfarenheter för att få hopp om att kunna bli helt fri från självskada. Det kan också minska egna känslor av skam eller skuld som många känner kring det här.
När det gäller hjälp för din ångest och de problem som hänger ihop med det, så finns det olika vägar till samtal. En del tycker det är bra att börja i stödsamtal hos sin skolkurator - då kan du vända dig till din Elevhälsa på din skola.
En annan väg är att söka en egen samtalskontakt genom ungdomsmottagningen.
Du kan också vända dig till din BUP-mottagning för att få hjälp med bedömning hos psykolog eller kurator för barn och unga. Du kan läsa mer om vart du kan vända dig genom vårdguiden 1177 beroende på vart du bor.
Varmt lycka till!