Min pappa försöker köpa min kärlek
Hej! Jag är en tjej på 11 snart 12 år, jag har ingen kontakt med min pappa. Men en dag så messade han min mamma o frågade om jag ville träffa honom. Jag sa då ja eftersom jag typ tycker att jag e feg som inte vågar träffa honom( jag bröt våran kontakt för att jag va rädd för honom) men så träffades vi, och han sa att jag fick välja vad jag ville ha så skulle han betala de. Men grejen är att han typ försöker få tillbax vår kontakt genom att köpa grejer till mig. Men jag vill inte få tillbax min kontakt med honom så, jag vill att han ska visa att han faktiskt bryr sig om mig på riktigt. Men när jag sa de till min bästa vän så tyckte hon att de va konstigt att jag inte ville ha något när jag träffade honom( hon sa att jag var bortskämt som bröt min kontakt med honom o sen när han vill träffa mig o ge mig grejer så säger jag nej) o sen dess har jag tyckt att jag e helt dum i huvudet för jag sa nej! Vet inte vad jag ska göra, skär mig typ varje kväll för jag har son ångest för de här

BUP svarar:
Hej!
Jag tycker att du ska lyssna på dina känslor och denna gång strunta i din kompis åsikter. Saker kan inte ersätta den längtan du har som handlar om att du helst av allt vill att din pappa ska bry sig om dig på riktigt. Om han skulle göra det får han naturligtvis ge dig presenter men då handlar det ju inte om att köpa din kärlek eller tid tillsammans. Klokt att tänka att presenterna inte ersätter din saknad efter en trygg pappa du känner att du vill vara med.
Du är 11 år och det är ett stort beslut att ta och fundera på om du vill träffa din pappa igen. I det beslutet tror jag du skulle må bra av stöd och få höra från någon annan vuxen hans eller hennes åsikter runt detta.
Du ska inte behöva känna dig dålig, få ångest och skuldkänslor över ditt val eller att du inte gjorde som din bästa kompis tyckte du skulle göra.
Finns det någon kurator på din skola som du skulle kunna prata med? Det är ett råd som jag vill att du ska fundera på. Annars känner du säkert till BRIS. Du kan få bra stöd via deras chatt eller telefon tror jag.
Har du kunnat berätta för din mamma hur ditt möte med pappa blev? Om det är så att dina föräldrar har svårt att komma överens kan det vara svårt för din mamma att ge dig goda råd och försöka vara neutral eller ta och stötta ditt beslut. Men om det är så att han messar din mamma på nytt och vill att ni ska ses behöver hon ju veta din inställning.
Lycka till och ta kontakt med Bris eller din skolkurator!