Vill berätta, men svårt att öppna mig om hur jag mår
Hej, jag mår dåligt och har nyss börjat med ett lättare självskadebetende. Jag vill stoppa det innan det går för långt men kan inte göra det själv. Jag har en person som jag kan prata med som känner likadant. Men jag känner att jag behöver mer hjälp, hur ska jag öppna upp mig till en lärare eller en förälder?
Amanda

BUP svarar:
Hej Amanda!
Jag tycker du tänker väldigt klokt som vill försöka berätta om det här. Det är bra att ta hjälp kring hur du mår och att du börjat självskada.
Många barn och unga skriver till oss med liknande problem som du berättar om. Det är jättevanligt att det kan kännas svårt att våga berätta för sina föräldrar eller någon annan vuxen. Men jag tror du kommer vara mycket bra hjälpt av att göra det.
Om du berättar för dina föräldrar -eller för någon i skolan- om hur du mår så kan du få mer förståelse för hur du mår både hemma och i skolan. Då kan också dina föräldrar och kanske någon i skolan börja hjälpa dig mer med det du kan behöva för att må bättre igen.
Om du vill så kan du visa det här som du skrivit till oss för någon av dina föräldrar. Det kan vara ett sätt att berätta på om du känner att det kan vara svårt att kunna prata öga-mot -öga om det här. En del tycker det känns bättre att skriva något i ett sms till sina föräldrar, så kan man prata mer efteråt.
Du behöver inte känna att du behöver kunna förklara varför du mår som du mår när du berättar. Ibland vet man varför men det är lika vanligt att det känns svårt att veta varför man mår som man gör.
Ett annat sätt att berätta på kan vara att gå till din lärare som du själv verkar ha tänkt. Du kan också gå till skolkuratorn. Om din vän går i samma skola som dig så kanske ni kan gå tillsammans och berätta - och stödja varandra i det.
Jag tror det kommer gå bra för dig att berätta och du kan göra på det sätt som känns lättast för dig. Det viktiga är att du tar steget och berättar. Särskilt när du också börjat självskada. Det ska du inte gå ensam med utan det är bra att få hjälp av vuxna med det så snart det går.
Du behöver inte skämmas över att det här även om det kan vara vanligt att känna så. Det viktiga är som sagt att du berättar för dina föräldrar eller någon annan vuxen som du kan lita på och som då kan hjälpa dig vidare.
Det kommer gå bra!