Trivs inte i familjehemmet
Bor i familjehem/fosterfamilj och när jag åker hem till mina riktiga föräldrar så är allt bra men nu när jag måste åka tillbaka till fostehemmet så tänker jag mycket på att ta mitt liv, hur det vore skönt att inte finnas längre. Vill bara inte ha det såhär 😭. Liksom SOC lyssnar inte även fast jag säger att jag inte trivs i familjehemmet o allt står bara i limbo. Bor ju där för att jag inte gick i skolan förut och det jag och min mamma funderade på var att om jag kunde bo hemma utan att byta skola eftersom det finns goda bussförbindelser med mera... Och jag vet bara inte vad jag ska göra. Vill typ tillbaka till BUP men kön dit är typ 2 år eller något har jag hört men jag vill inte att familjehemmet ska få reda på att jag går på bup för helt ärligt så är jag lite rädd för dom... 😢 O allt e bara dåligt nu och ångesten tar över.... Några Ider. Känns så hemskt att berätta att jag dom senaste 3 dagar vet det är inte mycket men endå funderat på om jag ska ta livet av mig eller inte för orkar verkligen inte kämpa mer känns det som... Och när jag väl får åka hem kan jag bara tänka på när jag måste åka tillbaka. Kan knappt sova på nätterna längre) : vad ska jag göra?
Elias 03

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Som du beskriver din situation ska det verkligen inte vara. En placering i familjehem ska ju vara något som är bra för dig och om allt fungerar ska placeringen vara ett stöd och hjälp för dig. Nu verkar det inte alls vara så. Du är till och med rädd för dem och berättar inte hur du mår och vad du själv vill.
Det är bra att du kan prata med din mamma. Är det en frivillig placering för att du ska kunna gå i skolan? Om det är så kanske du och dina föräldrar tillsammans med Socialtjänsten och skolan kan försöka hitta på andra lösningar än att du blir placerad i ett familjehem som du inte trivs i?
Nu är det mycket som inte går att berätta om i ett kort brev till oss så därför tycker jag att du ska fortsätta ta kontakter och ta reda på vad du kan göra åt din situation nu. Du är så gammal att vad du själv vill ska betyda mycket och när det inte blir så känns det lätt hopplöst och kanske blir det speciellt svårt efter du varit hemma som nu kanske längre tid över julen?
Det finns några ställen jag tycker du ska ta kontakt med och prata om din situation. Dels finns IVO - Inspektionen för Vård och Omsorg som har en ungdomslinje för barn/ungdomar som är placerade och vill prata om eller klaga på sin placering. Där kan du också läsa om dina rättigheter i ett familjehem. Du är inte rättslös även om det kan kännas så!
Du kan också läsa och ta reda på mer genom att gå in på KollPåSoc. Slutligen kan du också ringa till Bris och prata med en kurator. Jag tror du kan få mycket hjälp och råd genom att ta kontakt med dessa instanser som ju finns för att hjälpa ungdomar som du.
Jag tror och hoppas att det finns mycket du kan göra för att det ska bli bättre för dig och även om kötiden är lång till BUP tycker jag att du absolut ska försöka ta kontakt med dem igen. Kötiden brukar bland annat vara lite beroende av hur akut situationen är och om du mår så dåligt att du har självmordstankar kan du inte vänta lång tid innan du får hjälp. Eller kanske kan du ta kontakt med en ungdomsmottagning där du bor?
Och är det inte bra att familjehemmet och Socialtjänsten känner till hur dåligt du mår och kan hjälpa dig få kontakt med BUP. Jag tycker du ska berätta för dem så du ger dem en chans att hjälpa dig.
Lycka till!