Har självmordstankar, och det blir bara värre och värre
Sho asså jag har mått dåligt och vart deprimerad förut och haft kontakt med psykolog, och mådde bra efter det, egentligen tycker jag it psykolog och sånt hjälper ett skit. Men grejen är att nu de här senaste 4 månaderna har jag haft självmordstankar, och det blir bara värre och värre för varje dag. Jag har inga självskapade beteenden det enda jag har är komplex över hela min kropp och mår psykiskt dåligt och är ledsen som fan. De senaste veckorna har det vart nåt jag nästan tänker på varje dag, jag vet inte ens vrf jag mår dåligt, men mår dåligt som fan och det känns som att begå självmord skulle kunna va en utväg, den enda anledningen jag nt gjort det än, är att jag vill it att min pappa ska må dåligt.
Varje gång jag är på en tåg station så känner jag hur jag ba vill hoppa, det är det enda jag tänker på, att hoppa framför ett tåg. Igår sov jag över med en vän och vi hade öppnat fönstret på hennes rum (hon bor på 4e våningen lägenhet), vi satt på fönstret och hade så att fötterna hängde ner mot marken. När jag satt där så tänkte jag ba på, att om jag bara lutade mig framåt så skulle jag ramlat ner och allt det jobbiga inom mig skulle försvinna. Jag tycker nt om den här känslan, jag blir rädd för vad jag skulle kunna göra, att jag kanske hade hoppat.
Jag vill nt prata med någon psykolog och behöva gå till nån, det känns bara jobbigt, jag kan gärna chatt med nån men nt gå till psykolog eller kurator.
Jag har en fråga vad är det för hjälp jag behöver, vad måste jag göra?
Och hur dåligt måste man må så att man blir tvångsinlagd på psyket?
Lokalabruden1

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Jag blir väldigt orolig för dig när jag läser vad du skriver. Du mår jättedåligt och du utsätter dig för livsfarliga saker som att sitta i fönstret. Jag tycker det är så allvarligt att du behöver söka hjälp omedelbart! Du kan vända dig akut till BUP. Alternativt ska du vända dig till den psykolog som du träffat förut. Du mådde ju trots allt bra efter den kontakten. Jag förstår inte riktigt varför du känner så starkt motstånd mot att prata med någon. Kanske är du en person som vill lösa dina bekymmer själv i första hand? När man mår så jättedåligt som du gör så tror jag absolut att du behöver ta hjälp från en professionell. Så överväg att ge BUP (eller någon annan, till exempel på en Ungdomsottagning.
Självmord är ingen bra utväg alls och jag är glad över att du inte vill att din pappa ska må dåligt.
Som sagt tycker jag du absolut att du i första hand behöver träffa någon att prata med. Visst kan du dessutom chatta med någon. Med Tjejzonen till exempel. Där finns också möjlighet att få en "storasyster". Självmordslinjen kan man också vända sig till när man mår dåligt.
Så till din fråga på slutet om tvångsvård. Det kallas LPT (Lagen om psykiatriskt tvång). Ibland kan det bli nödvändigt att vårdas mot sin vilja, så kallad tvångsvård. Det kan till exempel vara om man själv inte inser att man behöver vård och om det finns risk för att man själv eller någon annan kommer till skada.
Sök hjälp och ta hand om dig själv!