Ingen tror på mina självmordstankar
Hej jag är en tjej på 13 år och min fråga angår självmordstankar jag har nämligen det dagligen och när jag försöker prata med någon om det så tror dom inte på mig dom tror att jag gör det för uppmärksamhet men det gör jag inte och snart kanske jag inte orkar hålla mig uppe snälla vad ska jag göra.

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du har skrivit till oss, jag tror verkligen på dig. Att både ha självmordstankar och inte kunna prata med någon är tufft. Jättebra att du har försökt! Vem har du har försökt med? Kompisar, föräldrar, någon annan? Det är inte alla som kan ta emot ett sådant förtroende, jag återkommer till det.
Det är mycket som jag inte vet om dig och jag undrar hur du mår när det gäller annat också. Har du andra svårigheter än just självmordstankarna? Oftast hänger det ihop med att man känner sig ensam, ledsen, har konflikter med kompisar eller föräldrar, svårt i skolan, ja allt möjligt annat också. Har du själv några tankar om hur du har det annars?
Många tänker i perioder på döden och hur det skulle vara om man inte fanns. Att tänka på döden är inte konstigt i sig. Men om man också har det jobbigt på något annat sätt så kan det kännas som att det skulle vara bättre att dö och slippa leva. Ifall det är så för dig så är det viktigt att gå bakom självmordstankarna och förstå vad det är som känns så svårt. Det är svårt att ofta ha självmordstankar och därför skulle du behöva prata om det med någon klok vuxen som tar dig på allvar och kan hjälpa dig.
I första hand föreslår jag att du pratar med dina föräldrar, eller någon av dem. Om det känns svårt så kan det vara lättare att skriva ett brev. Det behöver inte vara långt eller rättstavat och allt det där, men det som står på papper brukar man läsa en extra gång och tänka till på. Det är inte så lätt att vifta bort. Det du skrivit till oss är bra att börja med. Visa gärna brevet och svaret du får av mig.
Om du ändå inte vill prata med föräldrarna, försök hitta någon annan vuxen som du litar på, kanske en mor/farförälder. Skolkuratorn brukar också vara bra att prata med, eller en lärare som du gillar. Att ha självmordstankar är allvarligt och du behöver hjälp med det, kanske kontakt med BUP. När du pratar med en vuxen kan du få hjälp med det. Men det går också att ta kontakt själv, och det gäller också med Ungdomsmottagningen där du bor.  Många unga har också mail-, chat- eller prat-kontakt med till exempel BRIS eller Snorkel.
Eftersom jag vet så lite om dig så kan jag inte ge dig mera råd än så. Men försök hitta en bra vuxen som du känner och kan berätta för. Jag önskar dig allt gott och att du kommer tillrätta med dina självmordstankar.