Vågar inte prata med någon om hur jag har det hemma
Hej jag är 13 år och heter J och mår inte alls bra sykiskt. Mina föräldrar skilde sig när jag var 6-7 år. Mamma hade en ny kille och allting funkade bra. Men hos pappa var det sämre. Pappa var ledsen för att den skilt oss som ledde till att han alltid var arg på oss. En gång när Pappa var på en jobbresa fick han en flickvän som till en början var ganska snäll. Jag var glad solänge pappa var glad. Men efter ett tag förendraded allt hon började kontrollera oss och behandla oss som askungen och tvärt om mot hennes egna vi blev utfrysta jag och min syster. Som en gång när vi var på semester hade Pappa och hon går på promenad och en lång och lämna oss själva. Då satt hennes barn på rummet och lite mat och när dem kommer tillbaka så skippar dem middagen för att dem ätit på promenade men jag och min syster var bråk hungriga. Det här är inte enda gången och är rädd för henne. Hon kan ställa och skrika till oss om vi råkat glömma och stänga dörren till badrummet några sekunder och säger vi imot drar hon och hotar med att aldrig komma tillbaka. En gång när pappa försvara oss fick ha en smäll. Jag orkar bara inte mer och det blir inte bättre och mamma vet om men det sker aldrig någon förändring hur mycket vi en säger. Det finns andra som vet som inte jag visste om men jag vågar inte prata med någon. För jag vet inte om någon förstår och vill inte att någon ska tro att jag är desperat eller jag vet inte. Vet inte ens om det är värt och leva och har länge haft självmordstankar.
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Så här ska det absolut inte vara. Varken för dig eller för din syster. Du säger att du inte vågat tala med någon för du är rädd att ingen ska förstå.
Vad bra att du vågat skriva till oss!
De vuxna omkring dig behöver ändra sitt sätt att förhålla sig till er systrar. Vuxna är inte alltid så kloka och vuxna som man behöver att de är. Ibland kan vuxna bete sig som barn själva.
Det kan visserligen vara svårt att som vuxen hitta sin nya roll i en familj där det redan finns barn. Den vuxne kan känna sig osäker i relationen till barnen eller kanske rentav svartsjuk. Men det är något som de vuxna i familjen, i det här fallet din pappa och hans sambo, måste reda ut. Ni barn ska inte ha det så och inte behöva ta ansvaret för det.
Vad säger din pappa om situationen? Du skriver att han fått en smäll när han försökt gripa in. Har det gjort honom rädd för att säga ifrån igen?
Och din mamma vet om hur det är men har inte lyckats göra något.
Då måste du tala med någon annan. Försök att inte känna att det här är ditt och din systers fel. Det kan lätt kännas så men det är inte så ändå.
Du är rädd att man inte ska förstå dig. Men det är lätt att förstå dig i ditt brev. Det kan lätt kännas som att ingen kommer att tro dig eller förstå dig men igen, det behöver inte alls vara så fastän det känns så.
Och om du tänker på att inte vilja leva så måste du absolut tala med någon vuxen om det.
Det låter som dina föräldrar och din pappas sambo behöver stöd med hur de ska göra för att ni barn ska må bra. När familjer behöver sådan hjälp brukar man vända sig till Socialtjänsten. Om du tycker det låter obehagligt så ska du veta att Socialtjänsten är till för att hjälpa så att det blir bättre hemma. Och de har stor erfarenhet av att ge bra hjälp. Du kan läsa här på länken koll på soc vad Socialtjänsten kan göra.
Så vem kan du tala med? Har du försökt berätta för din pappa och mamma hur dåligt du mår av situationen? Om inte så försök en gång till.
Men tala också med någon annan professionell vuxen, som skolkurator. Den kan sedan hjälpa dig att tala med dina föräldrar.
Du kan också ringa till BRIS. Då kan du vara anonym om du vill.
Och du kan själv ringa till Socialtjänsten. Du och din syster kan kanske tala med någon tillsammans?
Om du får tankar på att ta ditt liv så ska du berätta det för någon vuxen, som kan se till att du får hjälp Men försök att vara arg på de vuxna istället för att tänka på att göra dig själv illa.
Detta är inte ditt fel! Glöm inte det!