Fem år – kommer det verkligen kunna bli bättre?
Hej,
Jag har haft problem med maten och vikten sedan 2015 som har sett ut på olika sätt. Jag har haft bättre och sämre perioder, har både varit underviktig och normalviktig. Jag insåg väl första gången att det var en ätstörning ungefär 2018... Har förnekat så länge.
När jag var som sämst sa jag upp kontakten med vänner som la sig i min bantning. Det var svält/kaloriräkning, träning i hemlighet, laxeringsmedel, tugga mat o spotta ut, lukta/titta på förbjuden mat o mycket mer.
Såhär ser ser det ut för mig nu:. Sedan 2017/2018 är jag normalviktig igen och äter väl helt ok för jag håller ju vikten. Men jag har kvar alla mina ätstörda tankar varje minut av mina dagar, tränar o väger maten osv fortfarande. Det händer att jag spyr men sällan. Kan tappa kontrollen över hur mkt jag äter. inget laxeringsmedel alls sedan länge.Vill inte följa med på fester osv pga alkohol/mat. Låter allvarligt när jag läser det jag skrivit men det är sant. Har mycket ångest.
Jag funderar faktiskt på att söka vård för det här, jag har haft kontakt med vården förut men då har jag ljugit och sagt att min vikt berott på depression osv. Därför har jag aldrig fått hjälp för just det här. Har aldrig varit farligt underviktig utan bara typ 5 kg som mest. Finns en bra mottagning nära där jag bor jag funderat på att kontakta... Men jag undrar
1. Det här "beteendet" är det enda som kan få mig att må bättre, jag mår jättebra när jag följer mina regler kring mat osv. Hur ska jag kunna gå ifrån det?
2. Kommer jag ens få nån hjälp iom att jag inte har några farliga beteenden kvar, o är normalviktig?
3. Om jag slutar med mina beteenden kanske jag går upp mer i vikt... Kommer inte jag att må sämre då?
4. Varför blir det aldrig bättre? Det har fan snart varit såhär i fem år! Kommer det bli bättre? Psykiskt menar jag då.
Förlåt för ett rörigt brev! Vet inte vad/hur jag ska göra . Skäms mycket
Näranog

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt tydliga brev om hur du haft det sedan länge. Skämmas ska du definitivt inte, du är modig som har skrivit detta till oss särskilt som du tidigare mörkat dina ätproblem. Dina tankar om att kontakta mottagningen där du bor tycker jag låter mycket bra.
Jag ska försöka svara på frågorna du ställt:
Man tänker sig att en ätstörning ofta ”maskerar” ett annat problem som man har svårt att handskas med. Om man då kan kontrollera sitt ätande så har man ändå fått kontroll över något i sitt liv och därmed välbefinnande. Vad grundproblemet skulle kunna vara är möjligt att få hjälp att förstå tillsammans med en terapeut. Om det verkligen är så för dig kan jag ju inte uttala mig om men en professionell kontakt kan hjälpa dig att få veta mer för att du ska kunna få rätt insats. Ja, för du har ju kvar alla dina ätstörda tankar hela tiden. Så länge de finns kvar så finns också ätstörningen där. Jo, förmodligen, så länge du har dina tankar och känslor om ätande kvar. Eftersom detta har varit så svårt att bli av med så innebär det att du behöver kvalificerad hjälp. Och det finns, numera vet man så mycket om hur komma igenom ätstörningsbeteenden. Så det kan visst bli bättre!
Jag skulle också vilja tipsa dig om sajterna Frisk och fri,  Shedo och Ätstörningszonen som tar upp ätstörningsproblematik.
Du verkar så klarsynt och realistisk så utifrån ditt brev skulle jag säga att du har fina förutsättningar att bli av med ätstörningen.