Mobbad i skolan och har grov ångest
Hejj!
Jag e mobbad i skolan.. och har en grov ångest och bara vill dö... jag skär mig själv oxå... snälla vad kan jag göra?
Jag vill bara dö...😭💔jag är bara 13...
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Vad bra att du skriver till oss och undrar vad du kan göra. Jag tänker att du dels behöver någon hjälp  med din ångest och att du skär dig själv och dels behöver du hjälp så att du inte mobbas längre.
Om du kunde gå till din skolkurator eller någon lärare och berätta hur du mår och att du mobbas  skulle det vara bra. Hen skulle då kunna se till att skolan hjälper dig så att du inte mobbas. Skolan har en skyldighet att motverka mobbning och ska ha en plan för hur de ska hjälpa dig. Att du mobbas är liksom inte en privatsak mellan dig och några andra ungdomar utan det angår skolan i högsta grad och de är skyldiga att hjälpa dig. Det är ofta väldigt svårt/omöjligt att som mobbad få mobbarna att sluta. Du behöver vuxenhjälp och naturligtvis ska du berätta för dina föräldrar så att du kan få deras stöd och hjälp.
Att bli mobbad brukar vara väldigt dåligt för självkänslan. Man kan börja tycka illa om sig själv på alla möjliga sätt och dessutom blir man rädd och utsatt hela tiden i skolan och ångesten och rädslan kanske fortsätter både innan skolan och efter. Jag hoppas verkligen att du vågar berätta och kan ta hjälp av dina föräldrar och skolpersonalen.
Kanske kan din skolkurator hjälp dig med din ångest och att du självskadar dig. Om du kan berätta för dina föräldrar kan du/ni söka hjälp på en vårdcentral eller BUP. Om du har en ungdomsmottagning i närheten kan du söka hjälp även där.
Lycka till!