Varför mår jag så här?
Hej jag har haft en jobbig uppväxt med en sjuk mamma som är bipolär redan då började jag må dåligt, sen har mitt mående eskalerat och jag började få mycke ångest som jag inte kunde förklara varför, började skada mig själv genom att skära mig och va väldigt våldsam mot familjen, lärare o.s.v nu bor jag på sis och på senaste tiden så har jag känt mig som att jag typ inte är i verkligheten och jag har svårt att sätta ord på känslor och jag gråter väldigt mycke och har mycke ångest, jag är väldigt misstänksam mot omgivningen tror t.e.x att dom snackar skit om mig eller vill mig något illa, varför äre såhär snälla hjälp mår så dåligt!!!!????😭😭😭😭
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Du har det jättejobbigt just nu det förstår jag. Det är svårt att ha starka, svåra känslor och inte riktigt förstå var de kommer ifrån. Man lätt ännu mer orolig och ångestfylld då.
Du försöker och behöver förstå mer om varför det är så här. För att ge dig ett riktigt bra svar behöver man veta mer om dig och din situation.
Men jag ska försöka ge dig ett svar även om det blir mer allmänt.
Du säger att du haft en jobbig uppväxt med din mamma som är bipolär. Att ha det så  påverkar en oftast mycket. När ens förälder inte mår bra försöker man som barn ta ansvar så att det ska bli bättre. Eftersom man ju behöver sin förälder och man är rädd. Men man förmår inte göra det bra igen. Och man känner sig ständigt otillräcklig.
Men inget barn kan ta det ansvaret att göra sin mamma bra igen. Det måste vuxna göra.
Jag vet inte om det varit så för dig. Om du försökt ta hand om din mamma och om du saknat det vuxenstöd du själv behövt. Kanske har det funnits andra vuxna omkring dig som varit till hjälp?
Men det kan vara en förklaring till att du har det svårt nu. Att din ångest nu hör ihop med din ångest, rädsla, skuldkänslor tidigare tillsammans med för litet vuxenstöd.
Och nu har du flyttat till SiS-boende. Jag vet inte hur länge du varit där men det är ju något som kan kännas främmande och väcka oro till en början innan du lärt känna människorna där bättre.
Kanske är du också rädd för tanken på om du själv är lik din mamma. Om du kan ha samma sorts svårigheter. Det är något som isåfall BUP kan hjälpa dig att förstå mer om.
Det är lätt att bli rädd när man inte förstår sig själv. Lätt att känna sig konstig, fel och dålig.
Men alla känslor och hur man gör när man känner dem går att förstå. De finns i ett sammanhang, det finns en orsak till dem även fast det ibland kan vara svårt att se.
Finns det någon som du kan tala med om hur du mår? Någon kurator eller psykolog? Det skulle kunna hjälpa dig att förstå dig själv bättre.
En kontakt med BUP skulle kunna hjälpa dig att få svar på dina frågor. Det kan bli mycket bättre än det är nu!