Känner mig värdelös och dum
Hej, jag känner mig helt värdelös och dum. jag har vänner men ibland så mår jag bara sämre när jag är med dom och som om att jag gör en dålig stämning för att jag inte alltid mår så bra. Ibland tänker jag på om jag ska sluta vara kompisar med dom för att dom är folk som gillar att vara ute band mycket folk och ha det roligt men jag har socialfobi så jag stannar alltid inne. Jag vill jätte gärna ha kvar mina vänner men det känns som att vi är annorlunda, det kanske finns folk som är mer likadan som jag men jag vill fortfarande inte förlora dom på grund av min socialfobi och ångest..

BUP svarar:
Hej!
Oj, vad jobbigt du har det! Du är verkligen inte ensam om att ha social ångest, så visst finns det folk som är likadana som du. Det är väldigt vanligt att man drar sig tillbaka och isolerar sig precis som du beskriver att du gör. Problemet är att svårigheterna brukar förvärras när man gör så. Det är jättehärligt att du har vänner och jag tycker absolut inte att du ska sluta vara med dem!
Det är otroligt svårt att på egen hand komma tillrätta med social fobi, men det finns hjälp att få. Vänd dig till Ungdomsmottagningen. Där kan du  få hjälp att med myrsteg utsätta dig för jobbiga situationer så att du så småningom kan klara av vara med dina kompisar och göra roliga saker med dem. Läs gärna de länkar jag skickar med här nedan.
Lycka till!