Har konstanta självmordstankar
Hej! Jag är en tjej på 14 år som mår skit... jag har konstant självmordstankar och gjort självmordsförsök 9 gånger. Nu har jag skärt mig jätte mycket och jag planerar ett självmordsförsök till... om jag inte lyckas kommer jag bli inlagd?
Anonym tjej

BUP svarar:
Hej!
När jag läser ditt brev blir jag alldeles ledsen. Du har gjort dig själv illa och har gjort många självmordsförsök. Jag undrar förstås om ingen märker vad du gör? Du skriver inget om föräldrar, kompisar, BUP eller några andra i din närhet.
Som du förstår kan jag inte svara så precist på din fråga, men det enkla svaret blir: man blir inlagd om man bedöms behöva det. Och den bedömningen görs av BUP-personalen utifrån hur man mår och vilka andra människor som finns runt omkring en.
Utifrån hur du skriver så undrar jag: vill du bli inlagd? Och i så fall varför det? De flesta föreställer sig att det är mysigt att bli omhändertagen, man får träffa olika människor och prata om de svårigheter man har. Och det är sant. Men det viktigaste är vad som händer efter dagarna på kliniken: det gäller att ta tag i de svårigheter man har fått syn på under klinikperioden och starta en förändringsprocess så att det går bättre att hantera livet efteråt. Då behöver man tillsammans med sin familj hjälp av behandlare på sin BUP-motttagning.
Har du kanske redan varit med om detta?
Jag vill säga att inläggning på kliniken skulle vara en omväg, men nödvändig för en del. Men alla måste sedan fortsätta vandringen med samtal och BUP-besök mot målet att må bättre.
Om jag mötte dig i verkliga livet så skulle jag ställa många frågor: på vilket sätt mår du dåligt? Hur ofta? I vilka situationer? Hur vill att din framtid ska vara? Har du trygga vuxna nära dig? Vem kan du prata med? Vad skulle du säga för att bli tagen på allvar? Och varje svar skulle säkert ge anledning till ännu fler frågor. I ett samtal uppstår möjligheter att diskutera, ifrågasätta, prova. Jag vill tipsa dig om ett par sajter som du kanske redan känner till: Shedo och Tjejzonen.
Med varma hälsningar!