Mår dåligt och det blir aldrig bättre
Hej jag är en tjej på 12 år och jag vet inte om jag är deprimerad eller inte för jag har sökt på och det står om man är nedstämd varje dag i minst två veckor kan d bero på depression. Jag har tänkt på att ta mitt liv varje dag och brutit ihop varje dag i 4/5 månader. Jag har även varit i läget där jag skärt mig för mått så psykiskt dåligt. Vågar inte prata med någon om hur jag mår aldrig gjort heller . Har även kroppskomplex som jag mår fett dåligt över. Sen tror alla att jag inte tar åt mig när folk ”skämtar” ellr påpekar saker om mig för att jag inte är typen som springer iväg och gråter framför alla. För saker folk har sagt åt mig för flera år sedan bär jag med mig och tar skada av. Och jag vill inte må såhär dåligt och det blir aldrig bättre. Därför vill jag veta om jag har depression ellr om jag bara är långvarigt nedstämd.
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Om du tänker på att ta ditt liv så ska du ta mod till dig och tala med någon. Fastän du är rädd. Det är farligt att gå med sådana tankar alldeles för sig själv. När man talar med någon kan man se saker från ett annat håll. När man tänker bara för sig själv är det lätt att fastna, inte hitta lösningar och inte komma vidare. För det går att komma ur det.
Men du säger att du inte vågar tala med någon. Kanske är du inte van att berätta för någon om hur du känner dig? Vet dina föräldrar inte heller om hur du mår? Om de får veta så kan de kanske ge dig stöd som föräldrar. Och hjälpa dig att hitta någon att tala med.
Du undrar om du är deprimerad eller långvarigt nedstämd. Man behöver veta mycket mer om dig och om hur du har det omkring dig för att kunna ge dig svar på den frågan.
Varför undrar du det? Tänker du att om du "bara" är långvarigt nedstämd så är det inget att ta på allvar? Men det är absolut värt att ta på allvar.
Vare sig du är nedstämd eller deprimerad så är det viktigt att förstå varför det är så. Hur du har det hemma i familjen, i skolan och med kamrater. Man behöver förstå mer om vad du behöver för att må bättre. Och då behöver du berätta om det för någon.
Kanske är du rädd att inte bli trodd eller tagen på allvar om du berättar. Men försök göra det tala ändå. Kanske skolkurator eller ungdomsmottagningen i din kommun. Och berätta för dina föräldrar.