Har återkommande ångest
Hej!
jag är en tjej på 13 år som har återkommande ångest och ibland så pass att jag börjar må illa, konstig känsla i kroppen och att jag liksom blir helt borta så allt bara snurrar. Detta uppstår mest på kvällar, min ångest har gjort att jag undviker vissa situationer för att jag är rädd för att jag kommer få ångest, fex. Att sova över hos kompisar eller dra på cup över helgen med basketlaget. Jag vill ju egentligen göra sånt men om jag utmanar mig själv och försöker får jag panik och ångest kvällen innan och börjar gråta och må dåligt. Jag pratar med mina föräldrar när jag mår dåligt och då brukar dom säga att jag borde gå till psykolog, och förut ville jag inte det så jag sa nej. Nu har dom slutat prata om det men nu känns det som att jag vill prata med psykolog så jag kan må bättre och göra sånt jag tycker är kul men nu känns det pinsamt att säga till dem att jag ångrat mig eftersom vi inte pratat om det på ett tag. Min ångest kommer helt plötsligt oftast och då är det väldigt mycket, fex. När jag började i högstadiet gick jag där 2 dagar och det kändes väldigt bra men på kvällen så fick jag  mycket ångest och vägrade gå till skolan dagen efter, detta resulterade i att jag fick byta skola till en där jag hade några kompisar. Har jag bara ångest eller ångestattacker eller liknande? Hur ska jag säga att jag vill prata med någon?
Tack & hej leverpastej

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Du beskriver en jättejobbig situation och du skriver själv att det är ångest du har. Vi sätter ju inte diagnoser här, för det måste man träffa en professionell person i verkliga livet, så att säga. Men det du berättar om låter ju mycket som ångest.
Ångest handlar om att man känner oro fast det inte finns någon fara. Ångest kan ta över hela livet och det är vanligt att man får kroppsliga besvär som hjärtklappning, yrsel, illamående precis som du berättar om. Stress förvärrar dessutom situationen som det blev för dig i din skola. Ångest brukar också leda till att man undviker att göra saker och att umgås med vänner och det gör ju att  man blir väldigt begränsad och att tillvaron blir trist. Så har det blivit för dig. Du vill ju kunna sova över hos kompisar eller dra på cup över helgen med basketlaget.
Ångestattack betyder att man plötsligt får kroppsliga problem som känns mycket tydligt i kroppen och det kan handla om bland annat hjärtklappning och yrsel och det kan kännas som att man ska svimma. Ofta kommer det oväntat och inte sällan när man vilar och jag tycker det verkar som att det är det du har drabbats av. Det är skrämmande så klart, men det är inte farligt och det går över av sig själv.
Jag tycker det är klokt av dig att du nu vill söka hjälp. Du pratar ju med dina föräldrar om dina svårigheter och ni har ju pratat om det tidigare och de känner till varför du bytte skola. Därför tror jag inte att steget är så långt för dig att berätta för dem att du har ändrat dig och vill ta hjälp. Jag tror att de är väl medvetna om dina svårigheter och att du hindras från att göra saker som du egentligen vill. Jag får intryck av att de bryr sig och vill att du ska må bra.
Ta mod till dig och berätta för mamma och pappa! De kan till exempel kontakta skolsyster eller skolkurator så att du kan få hjälp att minska eller till och med bli av med din ångest.
Jag önskar verkligen att du ska få leva det liv du vill leva med kompisar och olika aktiviteter!