Sörjer mitt gamla liv
Hej.
För drygt ett år sedan genomgick jag en väldigt jobbig period, jag vill inte gå in på detaljer ifall någon jag känner skulle råka läsa detta. I samband med den perioden bytte jag skola och tappade kontakten med de få vänner jag hade.
Jag är en helt annan person idag och lever ett helt annat liv, känns det som. Det går inte en enda dag utan att jag tänker på den jobbiga tiden. Jag skäms jättemycket och har skuldkänslor för en grej som hände (fast jag gjorde inget fel egentligen). Minnena gör mig ledsen, stressad och arg på mig själv. Jag ångrar allt. Helst vill jag bara börja om på nytt, radera den där perioden ur mitt liv, den har förstört så mycket. Jag sörjer mitt ”gamla liv” och vill bara att allt ska vara som förr.
Jag ser negativt på framtiden, och jag har inga vänner. Jag har alltid känt mig annorlunda och har svårt att skaffa kompisar. Helst vill jag inte prata med någon i familjen. Vad ska jag göra?

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Det finns så mycket tankar, känslor och liv i ditt brev. Det verkar som "den jobbiga tiden" fortfarande i högsta grad är levande, väcker starka känslor fast du nu helst skulle vilja radera och glömma den. Jag undrar naturligtvis. Vad var det som hände? Vad skäms du för och vad har du skuldkänslor för?
Du skriver att du är en helt annan person idag och lever ett helt annat liv. Även om du ångrar allt och helst vill börja om så verkar det inte riktigt gå. Dina minnen gör sig påminda men också andra problem som finns i nutid - att du känner dig annorlunda och har svårt skaffa kompisar. Hänger det ihop på något sätt? Finns det beröringspunkter?
Jag förstår att du inte vill prata om allt detta med din familj men kanske med någon annan? Det låter som du behöver förstå vad som hände och på något sätt få ihop vem du var då med den du är nu. Du skriver det var en jobbig tid och det verkar som du inte riktigt kan lämna den bakom dig fast du vill och kanske behöver det för att se ljusare på din framtid?
Det låter som du behöver någon att prata med om allt detta. Någon som kan hjälpa dig att få pusselbitarna på plats. Jag tycker du ska försöka få en samtalskontakt genom att ta kontakt med en ungdomsmottagning eller om du fortfarande går i skolan kanske din skolkurator kan hjälpa dig.
Lycka till!