Ångest och dödslängtan
Hej. Jag fyller snart 17 och har i många år haft mycket ångest och dödslängtan. Har egentligen aldrig lärt mig hantera det utan egentligen bara levt med det. Men nu med nya året så känner jag att jag kanske borde ta tag i att försöka på bättre.
Min dödslängtan är ganska komplicerad. Jag vill inte dö men jag vill inte leva. Eller, jag hade aldrig kunnat ta livet av mig för det är jag för feg för men jag vill verkligen inte leva. Jag är egentligen lyckligt lottad. Har inte blivit utsatt för något eller ens varit med om en speciellt traumatisk händelse. Det enda egentligen är att vi bråkar mycket i familjen, att mina föräldrar skiljde sig och att jag förlorade min katt för ett par månader sen. Men det känns inte som saker som får en att vilja ta livet av sig? Men ändå känner jag inte att jag har något som är värt att kämpa för. Så hur hittar jag det som är värt att leva för? Hur hittar man motivationen till att leva? Och hur bli man av med ångesten.
Ps: Har redan prövat att prata med någon (skolkurator) men fick endast mer ångest för av att ta upp saker så det funkade inte.
Emma

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. När jag läser ditt brev kommer jag att tänka på att "undvikande" är ett vanligt sätt att hantera ångest. Nackdelen kan vara att för mycket undvikande kan göra livet mindre rikt. Eller som i ditt fall -undvikandet kan förhindra att du söker hjälp.
Jag undrar hur mycket ångest du har? Jag gissar att det påverkar ditt liv väldigt mycket. Om man har mycket ångest eller känner rädsla att få ångest hela tiden då kan det nog bli svårt att känna glädje över "ingenting". Då kanske man tänker att det måste finnas något speciellt i livet som är värt att kämpa för eller för att man ska uppleva glädje. Kanske skulle det räcka med att bli ångestfri för dig för att du skulle uppleva livet helt annorlunda?
Kanske är det bara så att du känner för mycket ångest i ditt dagliga liv för att du ska trivas och känna dig lycklig?
Jag tycker du ska pröva igen att få hjälp för dina ångestproblem. Då ska du berätta hur jobbigt det blev för dig förra gången du sökte hjälp så att din ångest inte igen blir så stor att du inte orkar fortsätta. De som är vana att arbeta med ångestproblem känner till detta. Det är så det brukar vara. Be dina föräldrar hjälpa dig ta kontakt med en vårdcentral eller BUP.
Lycka till!