Känner inga känslor längre
Hej Bup! Den senaste tiden så är det något med mig som har förändrats. Jag känner inga känslor längre. Jag tycker ingenting är roligt, allting är bara helt grått. Det känns som att någon trycker mig i magen och bröstet inifrån som bara vill ut men jag kan inte sätta fingret på vad det är. Jag har också börjat isolera mig mer, äta mindre och tänka mer på hur jag ser ut (vikt och sånt). Jag sover också sämre, tränar mitt i natten för att gå ner i vikt, lägger mig runt 2-3 och vaknar inte förrän på eftermiddagen. Trots detta är jag ändå trött hela tiden. Det känns också som att alla mina vänner börjar lämna mig. Jag känner mig ensam. Detta har varit det värsta jullovet hittills eftersom att jag har för mycket egentid, men samtidigt har det varit den värsta höstterminen eftersom att jag varit konstant stressad och mått allmänt dåligt hela tiden. Vad ska jag göra för att få tillbaka mina känslor? Det känns som att jag är på väg in i en depression. Har aldrig varit deprimerad innan så vet inte hur det känns, men är detta som jag skriver där uppe varningstecken på det?
Har pratat lite med en vän om det som har samma problem och vi försöker hjälpa och stötta varandra så mycket det går utan att trigga varandra, men det är svårt. Vill inte trigga henne till något och vågar därför inte berätta så mycket längre.
Det har varit som värst den senaste veckan men kände att det var bäst att kontakta er så fort som möjligt för att få hjälp så att det inte utvecklas till något större/allvarligare.
VillVaraAnonym

BUP svarar:
Hej!
Vad klokt av dig att kontakta oss för att få hjälp så att dina problem inte utvecklas till något större eller allvarligare!
Det är en väldigt dyster bild du beskriver. Kortfattat är allt grått, du har inga känslor längre, du sover dåligt, du isolerar dig.
Jag tycker det finns många varningstecken och bilden stämmer in på en nedstämd eller deprimerad person. Som du väl vet ställer vi inga diagnoser på den här sidan, för det måste man träffa dig flera gånger. Och det är just det jag tycker du ska göra!
Du skriver inget om hur kontakten med dina föräldrar är. Om det känns okej för dig, tycker jag du själv ska, eller be dem kontakta exempelvis Ungdomsmottagningen. I annat fall kan du vända dig till någon vuxen, som du litar på och känner dig trygg med. Fundera över om du har en släkting eller lärare, som kan vara ett stöd för dig att kontakta någon instans som du kan få hjälp av.
Kanske du annars kan prata med sköterskan eller kuratorn på skolan? Du behöver tillsammans med en professionell person börja titta på varför det har blivit så här ledsamt och få  stöd i hur du ska kunna ta dig ur det här, så att du kan ta dig ut på andra sidan och känna dig glad och nöjd med livet igen.
Jag tycker man kan förstå bakgrunden till att du mår dåligt. Du har haft en lång period som varit svår för dig, när du känt dig konstant stressad och jullovet har varit hemskt och du har känt dig väldigt ensam. Det som är vanligt vid nedstämdhet/depression är att man får problem med mat och sömn och du har ju fått båda.
För att du ska må bra är det viktigt med bra rutiner, som att sova och äta bra. Det är också viktigt att komma ut i ljuset en stund varje dag. Ytterligare en sak som gör att du kan må bättre är att försöka göra något som du tycker är roligt.
När man dåligt och får såna råd kan det kännas som att jag ber dig lyfta dig i håret och det är det ju ingen som kan. Men den  person du förhoppningsvis snart får kontakt med kan ge tips och stöd att komma in i bra rutiner. Du kan också kontakta  Bris eller Snorkel på nätet för att få stöd.
Slutligen tycker jag det är jättefint och värdefullt att du har en vän som du kan prata med och dela dina problem med. Du resonerar också klokt när du väljer att inte berätta precis allt för att undvika att trigga henne att göra något dumt.
Lycka till och jag hoppas verkligen att du snart ska gå mot ljusare tider!