Hör för mycket av mina föräldrars gräl och konflikter
Hej,
Mina föräldrar "dissar" och "argumenterar" alltid om onödiga saker. Mamma ignorerar pappa ibland i veckor. Oftast så kommunicerar hon med honom via mig och min lillebror. Pappa är alltid den som gör fel. Man vet aldrig vilken morgon han vaknar upp och skäller på alla och är sur.
Mamma säger att hon inte vill skiljas eftersom hon inte vill att pappa ska få ensam vårdnad om oss varannan vecka. Hon säger att han skulle ta med oss på fester och en massa vänner som dricker mycket.
Pappa gör nästan ingenting här hemma! Det ända han gör är typ: går till jobbet, lagar mat på helgerna och gnäller om de få sysslor han har. Till skillnad från mamma så gör han ingenting! Mamma tar oss till aktiviteter (kommunalt eftersom det är pappa som har körkort, inte hon), hon lagar mat på vardagarna, städar, ser till att vi ligger bra med läxor och betyg osv. Pappa har inte ens appen för att se vilka läxor, prov & betyg vi har i skolan. Pappa har inte ens appen för min lillebrors innebandys schema. Han är en soffpotatis och gör ingenting!
Jag har berättat två gånger för mamma att det inte är schysst att jag och min lillebror ska behöva lyssna på deras: gräl, bråk, dissar, argument, negativa vibbar, skit bakom varandras ryggar osv. Men hon säger att hon är en människa och att hon också blir arg och ledsen ibland. (Och jag förstår det fullkomligt, men jag tycker att om man kallar sig för vuxen så borde man vara mogen nog att förstå att man inte bråkar framför sina barn!)
Jag orkar inte leva såhär! Jag ber till gud varje natt om att detta ska upphöra, fastän jag inte är religiös. Jag vågar inte prata med pappa för så fort jag nämner liknande saker så säger han: "Är det mamma som har sagt att du ska säga så?" eller, "Nu låter du som din mamma!"
Jag vet att min lillebror gråter inombords lika mycket som jag gör, och jag känner ett stort ansvar över honom eftersom han är bara 10 år. Varken jag eller han ska behöva känna såhär, eller må såhär dåligt.
---En del saker som jag gör när jag mår såhär är att skriva av mina känslor. Eftersom jag älskar att skriva och vill bli författare i framtiden och skriva en bok om en tonåring med föräldrar som bråkar. Sedan så tycker jag om att lyssna på musik för att få positiva vibbar i kroppen. Så det är ett tips för er där ute som läser detta och mår dåligt över vad som helst. Gör det som gör dig glad. Fokusera på saker som gör att dina dåliga känslor försvinner ett tag.---
Tack!!
Arg&Ledsen_Tjej

BUP svarar:
Hej!
Det är mycket svårt att höra sina föräldrar tala illa om varandra och att känna att de vill att man ska ta ställning för och mot dem. Det är ett alldeles för stort ansvar att bära. Fastän det inte alls är så känns det lätt som allt är ens eget fel.
Det är en helt annan sak när man själv är arg och besviken på sin förälder. Då är det ens egna känslor. Men när man känner trycket att ta avstånd från den ena föräldern för att den andra föräldern behöver det, så är det som att också ta avstånd från något inom sig själv. Det skadar ens egen självkänsla. Som barn måste man få kunna vara lojal med båda sina föräldrar.
Det är bra gjort av dig att säga ifrån till din mamma. Men hon säger att hon blir arg och ledsen och verkar mena att hon då behöver tala om det. Det är förståeligt. Men hon ska inte tala med er barn om det! Det finns vuxna som hon kan vända sig till för att få råd och stöd. Hon och din pappa kan till exempel vända sig till Familjerådgivning.
Du och din bror ska inte ha det så här. Det påverkar er på ett dåligt sätt. Barn kan och ska inte ta hand om sina föräldrar förrän de själva blir vuxna.
Jag tycker du ska vända dig till någon professionell vuxen och berätta om hur det är. Försök att inte känna det som att du då sviker dina föräldrar. De behöver själva hjälp med situationen och det kan de få om du berättar om detta för någon. Ingen av er mår bra om detta bara fortsätter.
Du kan vända dig till skolkurator eller till ungdomsmottagningen i din kommun. Du kan också gå in på länken koll på soc för att se vad socialtjänsten kan göra. Om du tycker att det låter obehagligt med socialtjänsten så ska du veta att de är till för att hjälpa och att de är bra på att hjälpa familjer som har svårt att själva lösa sina konflikter.
Du har alla skäl till att vara arg och ledsen. Men det ger dig också kraft. Ditt brev till oss är ett första steg till förändring. Använd din kraft till att också ta ett steg till! Det kan hjälpa er alla; din bror, dig själv och dina föräldrar.