Blir utfryst hemma
Hej,jag är en tjej som går varenda dag och mår dåligt,jag är bara 13 år och har redan självmordstankar,jag gråter mig till sömns varenda kväll och jag känner att jag snart inte orkar längre,jag har blivit tilltalad att jag inte får lov och komma hem jag blir utfryst och trivs inte hemma,jag vill inte hem när jag varit med en kompis eller varit i skolan jag har ångest över de,snälla hjälp mig! Vad kan jag göra för att detta ska sluta?

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Jag förstår att du mår dåligt och undrar vad du ska göra. Vad kan man göra som barn/ungdom när det inte är bra hemma? Hemmet och föräldrarna ska ju helst vara en trygg och omhändertagande plats. Så verkar det inte vara för dig. Du känner dig utfryst och ovälkommen. Naturligtvis ska du inte ha det så. Föräldrar är skyldiga att ta hand om sina barn.
Vad du kan göra är att prata med någon vuxen om din situation. Kanske inte vem som helst utan någon du litar på eller din skolkurator eller annan person som har till yrke att hjälpa dig. Då kan du berätta lite mer ingående hur det är i din familj och varför du inte mår bra. Det brukar vara väldigt bra att ha någon att prata med, någon som försöker förstå.  Det är ingen lätt situation att känna sig ovälkommen av sin egen familj och man kan behöva prata om hur man blir påverkad. Antagligen har  dina självmordstankar med din hemsituation att göra?
Att berätta för någon brukar hjälpa en del men förändrar naturligtvis inte din hemsituation. Det finns  många olika hemförhållanden där barn/ungdomar lätt kan fara illa. Vanligt är missbruk av olika slag, psykisk ohälsa hos föräldrar, våld eller bara allvarliga konflikter där barnen blir indragna och påverkade.
Många gånger behöver både barn/ungdomar och föräldrar då hjälp för att det ska bli bättre. Det är Socialtjänsten som ska hjälpa och skydda barn/ungdomar som far illa hemma. De kan göra det på olika sätt.
Det finns möjlighet att ta kontakt med Socialtjänsten anonymt och prata med dem om din hemsituation. Du kan hitta mer information om detta på KollPå Soc. Du kan också ringa anonymt. Ett annat sätt är att du tar kontakt med Bris och pratar med en kurator där eller att du väntar till skolan börjar och tar kontakt med din skolkurator och berättar för hen hur din hemsituation är. Hen kan hjälpa dig ta kontakt med Socialtjänsten om det skulle behövas.
Lycka till!!