Dom frågade inte mig under samtalet på BUP
Hello bup. Jag var på utredning i Onsdags den 17e december och det gick bra typ i 3min. Jag hade gömt mig under jackan för att dom inte ska se på mitt ansikte. Då brast jag i tårar. Mina föräldrar säger saker som inte stämmer. Som tex "hon har svårt att gå fram till sina klasskompisar, jag tror att hon är blyg" ELLER "hon får aldrig mardrömmar och hennes medicin hjälper". Asså det var det mest falska jag har hört. Och det värsta var att jag inte sa att det inte stämde. Jag var för rädd. Och nu är jag rädd att det ska komma falska resultat. Dom frågade inte själv mig om jag tyckte att det stämde. Det skulle ju vara bra för ibland vågar man ju inte säga saker när ens föräldar är där. Eftersom jag aldrig pratar med dom om mina problem. Kommer det komma falska resultat eller vad händer när dom säger något som inte stämmer och jag inte sagt emot? Jag är jätte rädd!!
Falska resultat?!

BUP svarar:
Hej!
Det är inte alls konstigt att känna sig rädd och osäker när man sitter i samtal med flera vuxna som talar om hur man är och hur man gör. Det är svårt att hitta kraft att säga emot och säga vad man själv tycker då.
Men de ni talade med på BUP borde också ha frågat dig vad du själv tyckte. För det är viktigt.
Men det är inte för sent. När man gör en utredning brukar man träffas flera gånger. Kanske ert möte bara var ett första samtal för att se hur ni ska gå vidare sedan. Ofta behövs det mer än ett samtal för att förstå vad som är svårt.
Hur som helst så kan du nästa gång ni träffas säga att du inte höll med om det dina föräldrar sade om dig och försöka säga hur du själv tycker att det är. Kanske kan det vara lättare om du pratar med en person ensam än när det är många i rummet. Fast kan du prata när dina föräldrar är med så är det bra, så att de också hör hur du tycker att det är.
Du undrar om det kan komma falska resultat. Det är viktigt att du känner att du är med i samtalet och i bedömningen för att det ska bli bra.
Försök att säga till dina föräldrar hur samtalet kändes. Och försök att säga det vid nästa besök på BUP, kanske med hjälp av dina föräldrar.
I ditt brev till oss märks att du har lätt att uttrycka dig så att man förstår. Om du bara vågar är jag säker på att du också kan säga det direkt med ord.
Lycka till!