Är trött och saknar ork
Jag tror jag är deprimerad. Jag är trött hela tiden, har ingen ork till något och är nedstämd. Jag har tagit test på internet och där står det att jag har stark depression. Jag vet också att sådana test inte alltid stämmer men ändå. Jag går i kören, och det har jag alltid älskat. Numera tycker jag det är jobbigt att gå dit och träffa andra. Jag vill inte gå i skolan, det är jobbigt att träffa mina vänner. Jag vill inte säga till mina föräldrar för det känns som dom inte kommer lyssna på riktigt. Vad gör jag? Jag har försökt komma i kontakt med chattar på t.ex bris men chatten är alltid full eller stängd.
S.l.m.c

BUP svarar:
Hej!
Nu vet  jag inte om du varit inne och läst tidigare frågor och svar i frågelådan men det skulle jag kunna tro att du har, vilket är bra i så fall. För vi brukar svara att tester man gör på internet inte alltid stämmer och viktigaste av allt: -Det går inte att sätta en diagnos bara genom att göra ett test utan man måste träffa någon och beskriva sina symtom och berätta hur man mår. Ställen du skulle kunna vända dig till är elevhälsan, din närmaste vårdcentral eller till  BUP eller någon annanstans där det finns läkare, psykologer eller kuratorer.
Det är lätt att förstå att du och många andra använder internet för att samla information runt olika diagnoser. Att söka information är bra men rådet till dig är att söka hjälp och träffa någon och prata med. Det kan vara skönt att dela sin livsberättelse med någon. Få höra att dina problem är normala och att det går att få bra hjälp ur din upplevda nedstämdhet. Att det tar tid men att det finns hopp. Få höra att du gör framsteg då du kanske inte riktigt kan se de själv.
Nu vet jag inte hur din relation med dina föräldrar ser ut och hur du kommit fram till den uppfattning att de inte kommer lyssna på dig. Det kanske blir så eller så överraskar de dig och är mycket mer inkännande, lyssnar och verkligen bryr sig. Testa och se hur reaktionerna blir. Ibland måste man göra flera försök att få föräldrarnas uppmärksamhet men ge inte upp, du är värd att bli lyssnad på!
Du beskriver en trötthet och att det du tidigare gillar att göra har du nu ett stort motstånd till. Att det är jobbigt att träffa dina vänner och till och med kören som du gillat så mycket ger dig inte någon större glädje längre.
När man känner sig deprimerad och inte har lust med någonting, drar sig undan från vänner och sin familj, så är vägen ur sin nedstämdhet att vara aktiv. Att försöka skapa goda rutiner runt sömn, kost och motion. Försöka komma ut på en promenad varje dag. En kvart eller en halv timmes promenad är bättre än ingenting. Det kan vara svårt att få ork till att börja vara mer aktiv då man helst skulle vilja ligga under täcket och vänta på att depressionen ger med sig. Det är därför det är bra att berätta för sina nära och kära hur man mår för att få stöd och förståelse. Kanske beröm och uppmuntran då de ser att du kämpar på. Att dela på bördan kan kännas avlastande.
Jag hoppas att du kan börja uppskatta och känna att glädjen att sjunga igen det är du så väl värd.
Lycka till!