Känner extrem stress, men har svårt att prata om hur jag mår
hej!
Jag är en tjej på 15 år som känner extrem stress och ångest nästan hela tiden. Jag har precis gått ut sista terminen i 9an och jag är så otroligt stressad. Jag vet inte riktigt om det är någon form av rädsla för att misslyckas som får mig att känna såhär, eller om det är något annat.
Trots att jag inte har så mycket att göra så blir jag stressad. Även nu på lovet så är jag konstant stressad även om jag inte ar en enda sak att göra. Det är bara så normalt för mig att må såhär att jag knappt reagerar på varför jag är stressad.
Jag har hela mitt liv haft väldigt svårt för att prata om hur jag mår och har därför inte pratat med någon om hur jag mår på riktigt. Samtidigt som jag skrattar och skämtar i skolan så sover jag inte eller har någon aptit.
Förutom ångesten från skolan så tror jag även att jag har socialfobi. Jag får panik i sociala situationer som egentligen inte ens borde vara jobbiga. Ibland får jag svårt att andas och mitt hjärta slår i 100 km/h samtidigt som jag ler och försöker hålla en civiliserad konversation. Jag är väldigt bra på att gömma min ångest någonstans inom mig så att ingen får veta. Det kanske beror på att jag har höga förväntningar på mig själv. Jag vill vara "perfekt" trots att jag vet att det är nästintill omöjligt. Jag vill att folk ska tro att jag mår bra, att jag aldrig gråter, att jag verkligen inte kan relatera när någon pratar om stress och ångest och så har det varit hela mitt liv. Till och med på dagis gömde jag mig för att gråta då jag inte ville att någon skulle veta.
Om jag ska vara ärlig så känner jag en väldig ångest för att skicka in detta också. Jag vill liksom inte ta upp någons tid på något sånt här när det inte ens känns så viktigt.
Thea

BUP svarar:
Hej Thea!
Du skriver och reflekterande så klokt om dig själv och de svårigheter du känner med stress och ångest. Du berättar också om hur svårt det kan kännas för dig att kunna öppna dig om din känslor och kunna prata om hur du upplever saker i ditt liv.
Även om du inte haft så lätt för att kunna öppna dig och prata om dina känslor med någon, så är det något som du har en stor möjlighet att kunna öva dig på. Det är en bra sak att kunna öva sig på och många tycker precis som du att det kan kännas både svårt och ångestväckande i början.
Det är vanligt att man kan få sådana tankar som du berättar om - att du tänker att du "upptar någons tid" när du vill berätta om dina känslor. Just sådana tankar och känslor kan du öva dig på att inte lyssna så mycket på utan träna dig mer på att tänka att dina känslor är viktiga (liksom andras) och att det är bra för dig att prata om hur du mår med personer som är viktiga för dig i ditt liv.
Ibland är det hjälpsamt att tänka på hur man själv kan uppleva situationen om en vän till dig skulle öppna sig och berättar om något som den kan oroa sig över. Hur skulle du kunna känna och reagera i en sådan situation? Ofta så väcks en sympati, man vill lyssna till sin vän, det brukar ofta kunna kännas bra att få någons förtroende och det kan kännas viktigt att kunna dela känslan om ett bekymmer med någon annan.
Många som tycker att det är svårt att öppna sig tycker att det kan kännas lättare att börja prata med en utomstående om hur man mår. En stödkontakt via nätet kan ibland vara ett första steg. Ofta kan man vara anonym om det känns lättare att kunna berätta. Tjejzonen är en förening som ger stöd till unga, en annan förening som ger stöd är Tilia.
Jag vet inte om du har tänkt att du skulle vilja det, men jag tror att du skulle kunna få bra hjälp kring din stress och ångest genom att också gå och prata med någon.
Om du skulle vilja det så kan du börja med att vända dig till din skolkurator. Ofta kan skolkuratorn vara en första samtalskontakt och hjälpa en vidare när man behöver det.
En annan väg för dig till en samtalskontakt är att du vänder dig till ungdomsmottagningen.
Det kommer gå bra!