Ser mig i spegeln och mår illa
Jag är en 13 åring tjej som har tvivlat på mig själv sen jag var typ 9 år. Jag har typ alltid varit överviktig och har gått till doktorer och allt möjligt så jag började få mer och mer ångest över hur jag ser ut nu när jag är äldre och jag märker att folk säger att jag är tjock och allt möjligt det är jätte jobbigt. Men nu har jag typ börjat gå in i en ätstörning tror jag, jag äter ingen frukost eller lunch och hällst inte middag om jag inte måste då äter jag väldigt lite. Jag gör 50 sit-ups varje dag och spyr om jag har ätit något. Jag har ångest över hur jag ser ut det känns inte som jag går ner i vikt men på vägen står det ca 10kg mindre en typ 2 månader tidigare men ändå räcker det inte. Jag har också skärt mig i ca 1 år för jag ser ut som jag gör. Jag tror jag är deprimerad. Min mamma fick reda på att jag skar mig innan sommaren och hela min värld rasade samman och det blev bara värre. Jag mår verkligen inte bra. Jag gråter hela tiden. Är kall hela tiden. Tittar mig i spegeln och mår illa för jag tycker jag är så ful. Jag behöver hjälp men vågar inte säga till någon. Mina vänner vet att jag skär mig och dom börjar misstänka att jag har en ätstörning för jag äter inget typ. Dom undrar varför jag går in på toan hela tiden och det är för jag låser in mig själv på toan och tränar eller spyr om jag har ätit något. Men jag säger bara att jag har fått antidepressiva tabletter som jag inte har som gör att jag måste gå på toa typ hela tiden. Vad ska jag göra snälla hjälp mig
13 årig tjej som behöver hjälp

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt fina brev. Du är klok som förstår att du behöver ta och söka hjälp. Det är lätt att förstå att du har det tufft och att mycket i ditt liv kretsar runt ditt tvivel på dig själv, ditt utseende och vad du känner då du ser dig i spegeln. Att du blivit retad för ditt utseende och att det nu påverkar hur du mår.
Du behöver ta hand om dig och vara rädd om dig. Det är inte bra att hoppa över måltider och att efter att du ätit göra dig av med det du stoppat i dig. Att du känner dig kall och fryser betyder att du inte får i dig tillräckligt med näring. Du gör säkert den kopplingen redan men det är av ren omtanke jag kände att jag behövde skriva detta. Så ta hand om dig och sök hjälp så snabbt det bara går.
Nu undrar jag om det finns någon skolsköterska på din skola? Mitt råd är att boka in en tid och berätta om din misstanke att du har eller börjar utveckla en ätstörning. Att du i stort sett hela tiden tänker på vad du äter och att du spyr eller tränar för att gå ner i vikt. Din skolsköterska kanske kommer hänvisa dig vidare men jag tycker att det är ett bra första steg.
Hur ser din relation ut med din mamma ut just nu? Har hon sett att du hoppar över måltider och går in på toaletten efter du ätit? Hon reagerade på att du hade skurit dig och det betyder att du är viktig för henne att hon bryr sig om dig, eller hur? Då gråter hela tiden och någon behöver finnas där för att torka dina tårar, så försök att prata med din mamma.
Många av våra brevskrivare till frågelådan känner sig ensamma med sina problem och drar sig för att berätta för sina föräldrar eller någon annan vuxen de känner. Det är synd att det är så och skälen att inte berätta är olika men vårt råd till alla är likadant. Berätta, berätta och om inte den förste responsen blir bra. Försök igen och ge inte upp.
Att klasskamrater eller andra jämnåriga tar sig friheten att på ett negativt sätt kommentera ditt utseende och kalla dig tjock gör mig upprörd och ledsen. I en ideal värld skulle alla få vara olika och bli accepterade för den dom är. Vissa korta, andra långa. Någon rödhårig, en annan blond. Olika kroppsformer skulle accepteras. Alla skulle känna att de duger både till utseende och personlighet.
Nu är det en bit dit men det går ju att drömma. Ta chansen och sök upp din skolsköterska och prata med din mamma.
Lycka till!