Vill tala med någon om min ätstörning utan att mamma får veta
Hej.
Jag är 15 år och har sedan jag var runt 10 hetsäter i perioder. Har väldigt länge haft mycket komplex kring min kropp och tyckt/tycker att jag är tjock osv. Så jag har försökt att gå ned i vikt genom att äta mindre. Men då har jag blivit trött och på så sätt börjat hetsäta för att få energi. Jag är ganska säker på att jag har hetsätsstörning då jag har gjort mycket research och alla symptom stämmer in.
Min mamma är vad man kan säga lite rundare och har alltid haft komplex kring det. Hon har pratat om hur hon ska gå ned i vikt största delen av mitt liv. Iochmed det så har ju hon pratat om hur socker är dåligt och att man inte ska äta för mycket godis och att ta bort kolhydrater osv. Hon har alltid sagt att jag är jättefin och jag vet att hon tycker det men pågrund av allt prat om hur hon inte är nöjd så har jag också blivit jätteosäker. Jag säger alltid till henne att hon ska vara nöjd med sig själv och att hon inte ser tjock ut när hon frågar om hon tex ser tjock ut i en viss klänning. Jag pratar ofta om att ingen bryr sig om hon skulle se tjock ut och att hon är fin osv och det har fått henne att tro att jag är nöjd med mig själv-vilket jag verkligen inte är.
En annan problematisk grej är att hon är jätterädd för att jag ska få en ätstörning. Flera gånger har hon sagt saker i stil med ”lova att du inte får en ätstörning” och ”du får absolut inte få en ätstörning” och det har gjort att jag inte vågar prata med henne om det. Det är hennes värsta mardröm. Så samtidigt som hon inte vill att jag ska äta mycket socker och dålig mat och bli tjock så är hon jätterädd att jag ska få en ätstörning. Och nu när jag har en potentiell ätstörning som dels är pågrund av henne så kan jag verkligen inte prata med henne om det.
nu till frågan:
Jag vill verkligen få hjälp. Har inte pratat om det här med en ända person i hela världen och den jag skulle kunna prata med har haft/håller på att bli frisk från anorexia(liknande) och är rädd för att det ska vara triggande för henne. Jag skulle vilja prata med en psykolog men hur gör jag det? Har gjort det tidigare pågrund av panikångest men då var det mina föräldrar som bokade, men jag vill verkligen inte prata med dem om detta just nu. Men eftersom jag inte är myndig så måste ju dem fixa. Hur frågar jag om att gå till psykolog? Kan jag säga att det är pågrund av något annat som jag vill gå dit (tex min föräldrars separation eller något) ? Och sedan prata om detta istället? Eller finns det något sätt jag kan prata med en psykolog utan att mina föräldrar vet om det. Jag kan tänka mig att de kan få veta i framtiden men jag vill veta mer själv först. Detta tar upp så himla stor del av mitt liv och jag hatar det.
hjälp
Ella

BUP svarar:
Hej!
Du är klok som känner att detta tar för mycket av din energi och att du behöver tala med någon.
Förstås är det svårt för dig att berätta om det här för din mamma när hon velat att du ska lova henne att du inte ska ha sådana här problem. Du måste vara rädd att hon ska bli besviken.
Samtidigt är det säkert så som du själv säger, att din mammas egna viktproblem hör ihop med dina. Och just därför skulle det vara bra att inte bara du talar med någon utan att också hon får hjälp med att vara ett bättre stöd för dig när det gäller maten och vikten.
Men du vill inte börja så utan att först tala med någon själv. Då kan du vända dig till ungdomsmottagningen i din kommun. Eller skolkurator/ skolpsykolog. Om du föredrar att få stöd online som ett första steg så kan Ätstörningszonen vara ett ställe att vända sig till för stöd och chatt.
När man behöver mer hjälp än så vänder man sig till Första linjens barn och ungdomspsykiatri genom vårdcentralen eller till BUP. Men då behöver föräldrarna vara delaktiga.
Tänk på att det viktigaste är att du får bra hjälp så att inte dina ätproblem blir värre. Om din mamma blir oroad så kan det vara värt det.
Lycka till!