Känner inte igen mig själv längre
Hej!
Jag vet inte vad som händer med mig...
Jag känner mig tom! Det ända jag kan känna är trötthet, jag vill bara lägga mig ner! Men annars är alla känslor borta!
Jag kan skratta till skämt, jag kan Lee till saker som normalt skulle göra mig glad.
Men det är inte jag! Det känns som det är någon annan som skrattar, någon annan som leer! Det är inte jag! Jag känner mig tom...
Jag vet inte vad som händer med mig!?
Från att haft massvis med känslor, till att ha inga!
Innan detta så mådde jag dåligt, jag hade ångest i princip varje dag. Jag skadar mig själv!
Jag undrar om det kan ha något med det att göra?
Men jag är liksom tom? Ångesten har försvunnit, vilket gör mig en anning lättnad!
Men ångesten var ju JAG, jag känner inte igen mig själv längre!?
Vad händer!? Vad ska jag göra!?
L

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Svårt att veta vad som händer. Du behöver prata med någon för att bättre förstå det och det är bra att du vill undersöka detta. För du beskriver en förändring i ditt psykiska fungerande som inte bara är positivt. Du har ingen eller mindre ångest men å andra sidan har du förlorat kontakten med dina känslor och du känner dig tom och annorlunda. Du låter mer nedstämd/deprimerad på beskrivningen - tom, inga känslor och ständigt trött?
Det låter som en plötslig förändring. Går den att koppla till något eller känns det mer som en spontan inre förändring som inte har med omvärlden att göra?
Hur mycket har du berättat för dina föräldrar? Du skriver att du skadar dig. Hur mycket och ofta? Kan du sluta nu när du inte har ångest? Har du någon att prata med om hur du mår och de tankar du har om dina känslor?
Eftersom du känner dig tom och inte riktigt känner igen dig själv tycker jag att du ska ta kontakt med någon som kan hjälpa dig ta reda på vad det är som hänt med din ångest och alla andra känslor du haft. Jag tror du saknar dina känslor och jag tror du behöver dem men utan alltför mycket ångest. Att bli av med ångest brukar inte innebära att man känner sig tom - snarare tvärtom.
Du kan med hjälp av dina föräldrar ta kontakt med en vårdcentral eller en ungdomsmottagning. Eller kanske kan du ta kontakt med din skolkurator när skolan snart börjar igen.
Lycka till!